Ciklus "Dijalog"

Propadanje opatijskog kina na grafici Melinde Kostelac

Nela Valerjev Ogurlić

Melinda Kostelac izlaže unikatnu grafiku »Rat u Opatiji« s motivom opatijskog kina, a pod je prekrila s nekoliko stotina kružnih isječaka po kojima publika gazi. Njen gost niže kompozicije koje podsjećaju na filmsku vrpcu



RIJEKA U galeriji »Juraj Klović« jučer otvorena je izložba iz ciklusa »Dijalog« na kojoj se publici predstavljaju opatijska grafičarka Melinda Kostelac i njezin kolega Igor Čabraja iz Zagreba.


Oba autora propituju medij fotografije koji prenose u medij dubokog tiska, pri čemu Čabrajini radovi velikih formata s uočljivim kvadratnim modulima prekrivaju zidove prvog dijela galerije, a Melinda Kostelac se smjestila u izdvojenom prostoru gdje je, uz unikatnu grafiku »Rat u Opatiji« s motivom opatijskog kina, cijeli pod prekrila s nekoliko stotina kružnih isječaka u nijansi crne i zelene, nastalih temeljem istoga predloška.

Čabrajini motivi kreću od naizmjeničnog nizanja autoportreta i portreta do apstraktnih kompozicija koje podsjećaju na filmsku vrpcu koja se kao monotoni motiv ponavlja u jednoličnom ritmu. Prema riječima umjetnika, kao suprotnost šarenilu i zasićenosti informacijama, ovdje nas jedan te isti motiv malo usporava.


Rad Melinde Kostelac je višeznačan, a grafika »Rat u Opatiji« obrađuje propadanje i nestanak opatijskog kina:




– Rat je donio mnogo toga što loše odjekuje po cijeloj Opatiji, u smislu privatizacije, neimaštine, prognanika, a kino je izgledalo kao neki ruševni spomenik obrastao zelenilom na divljoj čestici usred grada, za koji su turisti mislili da je bombardiran. No, kino nije bilo bombardirano nego se urušavalo jednim društvenim nemarom – kaže umjetnica koja je prije konačnog rušenja željela zabilježiti njegovo postojanje, najprije fotografski, a potom i u grafičkom mediju.


Ova je grafika uvrštena u najnoviju knjigu britanskog autora Richarda Noycea koji piše o suvremenoj svjetskoj grafici, a bio je selektor na turskom grafičkom bijenalu u Istanbulu. Rad Melinde Kostelac u knjizi predstavlja zajedno s odabranim radovima 54 umjetnika.


Niz kružnih isječaka na podu galerije mala su provokacija autorice i komentar na današnje prilike.

– Htjela sam da ljudi gaze po grafici, kao što se danas gazi po umjetnosti. Zbog recesijskog stanja sve je manje sluha za umjetnost i ako se ovako nastavi morat ćemo je ukinuti. Međutim, grafika je žilav medij koji će se teško ugasiti. Na kraju krajeva, svi smo mi počeli biti obrazovani i distribucija znanja je moguća upravo zahvaljujući mediju i izumu grafike.