Kabinet grafike HAZU-a

Pogled preko granice zbiljskoga: Izložba i grafička mapa Mirjane Vodopije

Maja Hrgović

Foto N. Reberšak

Foto N. Reberšak

Grafike Mirjane Vodopije prenose na nas izrazito pozitivnu energiju i jak afirmativni naboj divljenja pojavama i bićima iz prirode – ističe Tonko Maroević, koji kao veliku temu ovog ciklusa vidi odnos mikrokozmosa i makrokozmosa



ZAGREB Ima nešto mistično, obredno, drevno u prizorima ogoljenih krošnji koje na grafikama Mirjane Vodopije nadmoćno natkriljuju krhkije, prozračne forme nadrealnog apstraktnog raslinja. Debla i razgranate krošnje listopadnog drveća ključna su točka u ovom ciklusu ugledne umjetnice, predstavljenom na izložbi u Kabinetu grafike Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Kao i grafička mapa, izložba nosi naziv »Pet godišnjih doba«, a taj naslov Tonko Maroević, koji je govorio na izuzetno posjećenom otvorenju izložbe, shvaća kao autoričino poigravanje krutim sustavom ritmova i tokova životnih mijena – no, dodavanje novog, petog elementa, začudni je pomak kojim se »nadmašuju ograničenja zbiljskoga«.


Emanacije sklada


– Kadrovi s otisnutih ploča ne staju u zadani format i ne zastaju na jednoj strani papira nego se dvostrano preklapaju i međusobno proziru ostvarujući tako kompleksniju i prostorno višedimenzionalno artikuliranu sliku. U snažnom kontrastu crnine i bjeline, no s tananošću preljeva i finih linearnih grafizama, grafike Mirjane Vodopije prenose na nas izrazito pozitivnu energiju i jak afirmativni naboj divljenja pojavama i bićima iz prirode – ističe Maroević, koji kao veliku temu ovog ciklusa vidi odnos mikrokozmosa i makrokozmosa.


Konvencionalnosti i pasivnosti nema u ovim radovima, kao ni u dosadašnjem opusu Mirjane Vodopije, složili su se predstavljači.




– U svim tehnikama i medijima ona traga za emanacijama nekog univerzalnijeg sklada, a pritom njezino kretanje područjima likovnih umjetnosti nije jednosmjerno i ograničeno tradicijom, istaknuo je Maroević.


U svom nekonvencionalnom pristupu grafici, umjetnica se služila i fotografijom. Na ovim je slikama jednako važno ono čega ima kao i ono što nedostaje; biomorfna bića koja su »uzemljena« pod stablima kao da su odraz iščezlog života, a pred nama je pustara. Grafičku mapu »Pet godišnjih doba« Kabinet grafike je objavio u svojoj ediciji Argola.


Tri elementa


Brojnoj publici na otvorenju se obratila i upraviteljica Kabineta grafike Slavica Marković, koja je govorila o bogatom stvaralaštvu ove umjetnice, a povukla je i neke paralele između Vodopije i Miroslava Šuteja, u čijoj je klasi diplomirala 1987. godine. Slobodnjaštvo je jedna od stvari koje je od njega baštinila.


Akademska slikarica i grafičarka Mirjana Vodopija rođena je 1963. godine u Zagrebu, gdje je diplomirala 1987. godine na grafičkom odjelu ALU. Dobitnica je brojnih priznanja: godine 2000. dodijeljena joj je Godišnja nagrada HDLU-a mladom umjetniku, dobitnica je prve nagrade na 3rd International Triennial of Graphic Arts u Pragu (2001) i Plakete HAZU-a na 4. hrvatskom trijenalu grafike u Zagrebu (2006). Djela su joj uvrštena u zbirke uglednih hrvatskih muzeja i galerija: Moderne galerije u Zagrebu, Kabineta grafike HAZU, MMSU-a u Rijeci, Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu. Njezin opus obilježen je i multimedijalnošću.


– Sve moje grafike određuju tri elementa: prostor, vrijeme i život – rekla je umjetnica, napomenuvši da tradicionalna grafika iziskuje jako puno drugog elementa: vremena. Zato grafiku radi samo kad je pozovu.


Izložba je otvorena do 17. ožujka.