Izložba fotografija

Oko žene s četiri rukopisa: U pulskoj Galeriji Makina izažu četiri fotografkinje

Zoran Angeleski

Četiri autorice, četiri različite poetike - Anna Gaspotić, Snježana Bratanović, Edna Jurcan i Iva Kuzmanović / Foto D. MEMEDOVIĆ

Četiri autorice, četiri različite poetike - Anna Gaspotić, Snježana Bratanović, Edna Jurcan i Iva Kuzmanović / Foto D. MEMEDOVIĆ

Autorice su tematski kontrast jedna drugoj: od angažirane fotografije Snježane Bratanović čije nekadašnje i današnje radničke fotografije iz Arena trikotaže dovode do ganuća, i arkadijskih pejzaža Edne Jurcan koji su filmski kadrirani, do iskrenih dječjih portreta Ive Kuzmanović i aktova Anne Gaspotić koji djeluju moćno, podsjećajući na stare grčke majstore – kazala je Tina Širec Džodan



PULA – Izložba fotografija pulskih autorica Anne Gaspotić, Snježane Bratanović, Edne Jurcan i Ive Kuzmanović pod naslovom »Oko žene« otvorena u pulskoj galeriji Makina. Njen voditelj i fotograf Hassan Abdelghani tom je prilikom kazao da se s ove četiri autorice, u ulozi njihova mentora, upoznao na fotoradionici EduSplasha, multimedijske platforme za edukaciju i razvoj. Gordana Trajković i Tina Širec Džodan istaknule su u nastavku da se radi o četiri vrlo različita pristupa, rukopisa i poetike, ali pod zajedničkom ženskom notom.


Dječji projekt


– Tematski su kontrast jedna drugoj: od angažirane fotografije Snježane Bratanović, čije nekadašnje i današnje radničke fotografije iz Arena trikotaže dovode do ganuća, i arkadijskih prekrasnih pejzaža Edne Jurcan koji su filmski kadrirani, kao da gledamo sekvence iz bogate riznice europskog filma, do iskrenih dječjih portreta Ive Kuzmanović koji razgaljuju gledatelja i aktova Anne Gaspotić koji djeluju moćno, podsjećajući na stare grčke majstore – kazala je Tina Širec Džodan.


U seriji Anne Gaspotić »Corpus et ANNimA« tijelo je mnogo više od puke trenutne estetske vrijednosti; na njega se lijepe etikete i projiciraju predrasude, negira se njegovo pravo na nesavršenost, ljudskost, poroznost, krhkost, prolaznost, a autorica upravo otuda polazi, želeći trajno zabilježiti tijelo u njegovoj potpunosti.




Edna Jurcan serijom fotografija »U zemlji čudesa« prati doživljaj prostora kćeri kroz objektiv majke.


– Iako su fotografije nastale iz spontane želje za obilježavanjem zajedničkih trenutaka, serija pokušava prevesti scene svakodnevnog života u scenarij bajke, sličan onima koje čitam svojoj kćeri prije spavanja. Ove instinktivno nastale fotografije ispituju opći fenomen ljudskog, točnije dječjeg traga u prostoru, kaže Edna Jurcan.


Prolaznost vremena


Serija Ive Kuzmanović »Why does the bubble pop?« je serija portreta njene kćeri, prijateljica i sestrične.


– Bilo da se radi o igri ili o trenutku odmora od igre, fotografije prikazuju djecu koja su fascinantna, zabavna, lijepa, nježna. Promatrajući sretne, bezbrižne trenutke djetinjstva, istovremeno postoji i svijest o prolaznosti vremena i o neminovnom trenutku odrastanja, o trenutku kada se balončić od sapunice mora raspuknuti. Ove fotografije su i moj pokušaj da se zaustave ti savršeni trenuci djetinjstva – pojašnjava Iva Kuzmanović.


Serija Snježane Bratanović »Početak i kraj« nije, kako objašnjava autorica, priča o zaboravljenoj tvornici propalog istarskog tekstilnog diva, već svojevrsno oživljavanje sjećanja najdugovječnije i jedine istarske modne kuće koja je u zlatno doba nosila naziv Arena trikotaža.


– Danas je to veliko industrijsko groblje devastiranih i opustošenih hala. Ovim sam konceptom pokušala povući paralelu između tadašnjih »zlatnih vremena«, kada je tvornica zapošljavala naše bake, majke, djedove i očeve, a proizvodnja bila na vrhuncu, i današnjeg vremena, stečaja, otkaza, rasprodaje i kraja, kada je taj sjaj sasvim iščeznuo i zlatno doba definitivno otišlo u povijest – kaže Snježana Bratanović.


Izložba se može pogledati do 14. svibnja.