"3, 2, 1....POGLED"

Nostalgičan osvrt na životnu priču Melite Andres Vukotić

Portal Novilist.hr

Melita Andres Vukotić, od milja zvana Lila, rođena je u Zagrebu 13. travnja 1923. u obitelji majke Nade pl. Šišić i oca Dragana Andresa, profesora na Glazbenoj akademiji i pri svojoj privatnoj glazbenoj školi. Nakon školovanja u Prvoj klasičnoj gimnaziji upisuje Filozofski fakultet ali ga ne završava, već se počinje baviti filmom. Krajem 50-tih upoznaje Dušana Vukotića za koga se udaje 1960. i ostaje s njime do njegove smrti 1998. godine.

Lilina ljubav prema filmu i fascinacija tajnama filmskog zanata počinje 1952. kada postaje dio radne ekipe za snimanja filma »Hanka« Slavka Vorkapića, u zimskim vrletima Bosne. Godine 1953. Vatroslav Mimica daje joj glavnu žensku ulogu u filmu »Jubilej gospodina Ikla«, a potom 1955. dobiva ulogu u prvim epizodama američkog serijala »Lum & Abner«, da bi slijedile uloge u antologijskim filmovima Branka Bauera »Ne okreći se sine« 1956. i »Martin u oblacima« 1961. godine.

Život uz Vukotića

Uz glumačku karijeru, u svijetu domaće filmske produkcije paralelno je zaposlena i kao skripterica i sekretarica režije na projektima Šimatovića, Tanhofera, Velimirovića…

Glumačku karijeru Lila Andres Vukotić prekida odbijanjem inozemne ponude, odlučivši se za posvećenost privatnom i profesionalnom životu Dušana Vukotića koji je fascinira svojom osobnošću i genijem. Profesionalno ostaje u svijetu filma surađujući u svim Vukotićevim projektima kao skripterica, sekretarica, crtačica – piše autorica izložbe Sanja Šantak.

Bogat život ove, između ostalog, prve Yu »pin-up« djevojke, ispunjen društvenim događajima i kratkotrajnom filmskom karijerom, na izložbi će biti predstavljen arhivskim fotografijama, fotokolažima, primjerkom ženske toalete i accessoara onoga vremena – 50-tih godina – te projekcijom filmova u kojima je glumila. Taj nostalgični osvrt na jednu životnu priču u širem smislu predstavlja hommage svim našim sugrađankama, Zagrepčankama, ženama, susjedama, tetama, bakama, koje su u nekim možda sasvim drugačijim vremenima živjele svoju žensku prirodu, igrajući, između svih svojih životnih uloga (majke, supruge, kolegice, djelatnice) i onu samo i potpuno – žene.

Urbana žena 50-tih

Osobit naglasak stavljen je na pojam urbane žene 50-tih, kao utjelovljenja svjetonazora određene gradske sredine. Kako to opisuje Sanja Šantak u predgovoru izložbi: »40-te i 50-te godine prošlog stoljeća prijelomne su godine uopće na kalendaru svjetske povijesti, pa tako i na prostoru države koja više ne postoji. Za generacije naših baka, teta, majki, to su bile godine kada su se pokušavale nekako nositi s prijelaznim periodom u kome je jedan društveni sistem bio zamijenjen drugim.

Možda su se mijenjale i društvene norme, možda pak samo tekstilni materijali i naslovnice žurnala koje su pratile modne tekovine. U ženskom biću ostala je i dalje potreba za elegancijom i šarmom, kao prešutnom normom ophođenja prema svijetu.

Izložba je nadahnuta životom jednog posebnog, unikatnog ženskog života i jednom u prvom redu damom – Lilom Andres Vukotić – ali je u suštini posvećena ženama jednog doba koje su na prostoru bivše države, čiji dio je bila i sadašnja Hrvatska, zapravo hrabro, a na neki način u tišini, stvarale tu moćnu, a tanku profinjenu nit ženske snage koja je u svim vremenima ono što tiho i potpuno pokreće ovaj svijet«.