Muzej grada Rijeke

Nepoznati Egipat i Iran: Otvorene izložbe Ranka Dokmanovića i Dražena Dizdarevića

Nela Valerjev Ogurlić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Riječki autor Ranko Dokmanović  izlaže  seriju  dokumentarnih fotografija snimljenih u Egiptu, a sarajevski autor Dražen Dizdarević iznosi pogled na iransku današnjicu, drukčiju od onoga što nude mediji

RIJEKA U Muzeju grada Rijeke  sinoć su  simultano otvorne dvije fotografske izložbe koje prenose  slike života u zemljama Bliskog istoka.  Na jednoj  pod nazivom »Ćo Egipat«  publici se  predstavlja  afirmiran  riječki autor Ranko Dokmanović  koji izlaže  seriju  dokumentarnih fotografija snimljenih  za vrijeme turističkog posjeta Egiptu 2004. godine.Fotografije  su  snimljene  u  Asuanu, Kairu, Aleksandriji, Luksoru, Edfuu i Kom Ombi amaterskom digitalnom kamerom marke Olympus.  Dokmanović ih je snimao  kao  turist  izoštrenog  fotografskog oka, ali  ne razmišljajući o izložbi  koju  je  zapravo potaklo prvo  fotografsko predstavljanje  mladog sarajevskog autora Dražena Dizdarevića.  S tom se izložbom njegov rad nadopunjuje prije svega u  nastojanju  da  pridonese  razbijanju  predrasuda  o  životu  zemalja  o  kojima , pod utjecajem  vijesti  koje primamo  putem medija, imamo mnogo  iskrivljenih  predodžbi.

Prva  samostalna  izložba  Dražena Dizdarevića  pod naslovom »Čuj Iran« predstavlja  seriju  dokumentarnih fotografija s putovanja po Iranu u listopadu 2015. Na  njima  bilježi susrete  s ljudima,  starom civilizacijom, tradicijom, arhitekturom,  povijesnim spomenicima…  Dizdarevićeve fotografije iznose osobni pogled na iransku današnjicu,  a snimao ih  je u Teheranu, Isfahanu, Komu i Kashamu. 


Prema  riječima Branka Mijića koji  se osvrnuo na rad  mladog autora, najveća vrijednost  ovih fotografija počiva u njihovoj dokumentarnosti  i u tome što ruše  predrasude  o  zemlji  koju doživljavamo  sumnjivom  i opasnom  državom,  nekritički upijajući  televizijske sadržaje. Na njima  možemo vidjeti kršćansku crkvu iz 15. stoljeća  s predivnim, očuvanim  freskama,  kao  i  židovsku sinagogu, ili prizore s  ulica Teherana  u vrijeme »rush houra« koji  se ne razlikuje od onog u New Yorku.  Možemo vidjeti  slike  prelijepih  žena,  djevojaka  u trapericama, mladića koji  izgledaju  kao da  se  spremaju  na rock  koncert u bilo kojoj  svjetskoj  metropoli…


Sve fotografije  odišu mirnoćom i skladom, a  ljudi na njima  izgledaju i sretni nasmijani.  Nigdje vjerskih fanatika  s turbanima na  glavama,  niti  žena koje  prekrivene hodaju ulicama.  To nam govori da je  Iran nešto posve  drugo od  onoga  kakvim ga zamišljamo, i  da bismo poput  Dizdarevića  trebali  otići na lice mjesta da  ga  upoznamo – rekao je Mijić.




Za  vrijeme  boravka  u Iranu Dizdarević je  snimao i video kamerom.  Taj materijal  namjerava pretočiti u dokumentarni film o Iranu koji ga je fascinirao i, kako  kaže, šokirao jer  je i sam  imao potpuno pogrešnu sliku  o toj zemlji.