Riječki umjetnik

Nemanja Cvijanović u galeriji Poola: Želim prikazati probleme današnjice

Vanesa Begić

Riječki umjetnik razgovarao je s mladom publikom o projektiranju i produkciji umjetnosti, o radu s kustosima te o teškoćama koje nastaju kada je umjetnik u situaciji da napravi sve sam – od apliciranja na natječaje i fondove do realizacije izložbe



PULA S početkom točno u podne, u galeriji Poola održan je susret s riječkim umjetnikom Nemanjom Cvijanovićem, budući da je iste večeri u tom prostoru otvorena njegova samostalna izložba, naslovljena  »Smrt fašizmu!«. Naziv izložbe dio je slogana iz Narodnooslobodilačke borbe u bivšoj Jugoslaviji za vrijeme Drugog svjetskog rata, a postao je opće poznat nakon smrti narodnog heroja Stjepana Steve Filipovića, koji je prilikom javnog pogubljenja 1942., dok mu je omča bila za vratom, uzviknuo »Smrt fašizmu – sloboda narodu!«.


U razgovoru s učenicima Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn Nemanja Cvijanović (1972) je kazao da je slikarstvo diplomirao 1998. na Accademiji di Belle Arti u Veneciji, a poslijediplomski studij Projektiranja i produkcije vizualnih umjetnosti završio je 2010. pri Fakultetu za dizajn i umjetnost, također u Veneciji. Izlagao je na velikom broju samostalnih izložbi te sudjelovao na značajnim međunarodnim izložbama.


Bilo je govora o projektiranju i produkciji umjetnosti, o radu s kustosima te o poteškoći kada je umjetnik u situaciji da sve mora napraviti sam – od apliciranja na natječaje i fondove do realizacije izložbe. Govorio je i o tome da je neko vrijeme živio između Rijeke i Venecije i da mu je to bio jedan lijepi period.




– U svojim radovima pokazujem ono što me muči, javljam se na natječaje, želim prikazati probleme današnjice – kazao je ističući da je nekim sredstvima koja mu je ostavila baka napravio kopiju nadgrobne ploče Josipa Broza Tita, što je ostvario poput mramornog radijatora koji isijava toplinu.


Razgovaralo se i o tome kako kustos može unaprijediti rad umjetnika, o revizionizmu povijesti i kulture te kazao je da je država nastala na antifašizmu i temeljima AVNOJ-a. Rekao je i da nije potpisao peticiju za smjenu ministra kulture, jer puno njih ne izlazi na glasanje i peticija legitimizira novog premijera, a on smatra da premijer nije demokratski izabran.


Svoje ideje Cvijanović pronalazi čitanjem, praćenjem, razmišljanjem i reagiranjem, a rekao je i da koristi sve umjetničke medije. Na izložbi u galeriji Poola predstavlja, između ostalog, i tri arhivske fotografije partizanskog fotografa Huga Fischera (Ribarića), čiji su negativi sačuvani u Hrvatskom povijesnom muzeju.


Kako je i rečeno za njegove radove, »likovno se obračunavajući sa životinjama koje simboliziraju nadmoć, predstavljenim na grbovima odabranih imperijalističkih zemalja, Cvijanović skreće pažnju na prisutnost simbola te političkih i ekonomskih koncepata o kojima bi bar trebalo raspravljati, ako ne i cenzurirati ih«.


Autor je govorio i o tome kako nedostatak vojske znači i nemogućnost znanja što se obrane tiče te da je svojedobno bio organizirao akciju streljaštva, odnosno pucanja kao vježbu.