Nela Simić
Zagreb u širem centru ima gotovo trideset galerija, a u Rijeci mnogi umjetnici imaju ateljee koji bi se mogli priključiti manifestaciji. Velik broj galerija priključio se na samom početku i vjerujem da su prepoznali važnost umrežavanja i dugoročni potencijal Relija po galerijama, kaže Nela Simić
Nela Simić, novinarka na Radiju 101, na kojem uređuje i vodi emisiju o kulturi ARTikulacija, organizatorica je Relija po galerijama – kulturne manifestacije koja okuplja i mapira galerije kako bi umjetnicima i umjetničkim prostorima pružila veću vidljivost i posjetiteljima ukazala na brojne galerije i programe koji se održavaju u njima.
Nakon prvih dvaju Relija održanih u Zagrebu, u manifestaciji od prošle godine sudjeluje i Rijeka, a ovogodišnje izdanje okupilo je najviše sudionika do sada – 29 galerija i oko dvije tisuće posjetitelja u obama gradovima.
Najvredniji među njima dobili su i nagradu – Povelju za poseban doprinos u kulturi koja se dodjeljuje onima koji tijekom večeri uspiju obići sve izložbene prostore, što dokazuju naljepnicama koje prikupljaju u galerijama i na priloženoj mapi označavaju posjećene lokacije.
Četvrti Reli završio je podjelom pedesetak Povelja u Rijeci i stotinjak u Zagrebu, saznajemo od Nele Simić koju pitamo kojom se idejom vodila pri pokretanju manifestacije i kako se ona razvijala.
– Kao i sve dobre ideje i ova je došla spontano i činila se kao odlična zamisao, jer se galerije nikada nisu povezivale na takav način. Rijeka i Zagreb nemaju, kao neki veći europski gradovi, takozvane »gallery districte«, tj. kvartove s velikim brojem galerija na jednom mjestu, ali imaju relativno uzak radijus centra grada s velikim brojem galerija. Zagreb u širem centru ima gotovo trideset galerija, a u Rijeci mnogi umjetnici imaju ateljee koji bi se mogli priključiti manifestaciji.
Šarena publika
Velik broj galerija priključio se na samom početku i vjerujem da su prepoznali važnost umrežavanja i dugoročni potencijal Relija po galerijama. Osim inovativnog pristupa razgledavanju umjetnosti i nastojanju da se galerijski sadržaji približe široj publici, prioritet manifestacije je upravo promocija galerija. Nedostaje medijskog prostora za predstavljanje galerija i njihovih programa, a kultura je getoizirana pa je u takvom okruženju svaka promocija dobro došla. Nakon dvije godine u Zagrebu, spontano je došao red na Rijeku i planiramo se širiti dalje. Svi veći hrvatski gradovi imaju dovoljan broj galerija u užem centru grada, što je jedini preduvjet za sudjelovanje.
Kakav je odaziv i profil publike koja sudjeluje u događaju?
– Vrlo smo šareni i tako je bilo od prve godine, na RPG dolazi velik broj umirovljenika i studenata, mnogi roditelji vode osnovnoškolce, a ima i dosta srednjoškolaca. Inovativnim konceptom i okrenutošću promociji na društvenim mrežama na neki smo se način brže približili mlađim ljudima i oni čine veći dio posjetitelja, ali i to se promijenilo u ove četiri godine i sada je publika zaista raznolika. Uspjeli smo proširiti krug konzumenata galerijskog sadržaja, dolazi nam i znatiželjna publika koja tijekom godine ne posjećuje galerije, ali ih je ova manifestacija zainteresirala. Znamo tko nam je publika, jer tijekom Relija razgovaramo s posjetiteljima, pišu nam na društvenim mrežama i dolaze na završnu lokaciju po povelje.
Mislite li da sudionici Relija obilaze galerije zbog stvarnog interesa za njihove programe ili to više shvaćaju kao neku vrstu igre i natjecanja?
– Posjetitelji vrlo dobro reagiraju, ne treba bježati od zabave u kulturi i strahovati da će postati profana. Kultura jest zabavna, a proces i forma uključivanja u konzumaciju kulture ne mogu zasjeniti njen sadržaj. Neki posjetitelji dolaze samo po naljepnice, neki uživaju u toj socijalnoj komponenti, dio posjetitelja čini redovna galerijska publika, ali to ne umanjuje činjenicu da posjetitelji u svaki taj galerijski prostor uđu, premda po prvi put. Isto pitanje bismo se mogli pitati u bilo kojem segmentu života i društva. Edukacija mlade publike je vrlo važna, jer posjetitelje treba stvarati od samog početka i usađivati im želju i razumijevanje za umjetnost. Otvorenja izložbi također imaju taj faktor društvene privlačnosti; tko će koga vidjeti, hoće li dobiti neke nove informacije, koga će upoznati, to je oblik druženja. Neki odlaze četvrtkom na igranje bridža i kanaste, a neki utorkom na otvorenja izložbi. Ako publiku stvorimo na samom početku bit će ih manje na bridžu i kanasti.
Besplatan ulaz
Ima li među sudionicima relija možda i onih koji su potegnuli od Zagreba do Rijeke ili obrnuto?
– Među takvima sam ja. Prošle sam godine obišla nekoliko zagrebačkih galerija u prvih sat vremena trajanja RPG-a, zatim sam vozila do Rijeke i u preostalih sat i pol vremena posjetila sve galerije. Bio je to dug dan. Sve se galerije nalaze u centru grada i teoretski ih je moguće obići u oba grada, ali ne predlažem nikome da to pokušava.
Reli je sličnog karaktera kao Noć muzeja, koja je uglavnom shvaćena kao društveni događaj i prilika za malo drukčiji večernji izlazak. Tek neznatan broj posjetitelja muzejima se vraća kao redovna publika, pa neki i odustaju od sudjelovanja, jer ne vide smisao takve manifestacije. Kakav je vaš stav o tome?
U Zagrebu vodite i vlastitu galeriju Pikto.
– Galerija Pikto pokrenuta je zahvaljujući entuzijazmu umjetnika, kustosa i brojnih suradnika koji provode vrlo slojevit kulturno-umjetnički program koji na inovativan način potiče umjetničku produkciju i pruža prvenstveno mladim umjetnicima platformu za djelovanje. Pikto se u gotovo tri godine djelovanja uspio pozicionirati na kulturnoj mapi grada Zagreba kao prostor koji djeluje kroz nekoliko temeljnih odrednica programa među kojima se ističe poticanje i promoviranje suvremenog umjetničkog stvaralaštva, umrežavanje s drugim kulturno-umjetničkim organizacijama, sustavno educiranje publike te djelovanje u smjeru inovativnih kulturnih praksi i kreativnih rješenja u politici izlaganja. Do sada smo u galeriji postavili nešto više od četrdeset izložbi, do kraja godine u planu ih je još pet, a pred nama je i veliko slavlje treće godišnjice postojanja.
Kroz godinu provodimo nekoliko osnovnih programskih aktivnosti uz izložbeni program, a osobito smo ponosni na ciklus Samo jednom prvi put za mlade kustose, studentsku izložbu Neki student ALU i, naravno, Reli po galerijama. Za vrijeme Relija po galerijama, Pikto također posjeti velik broj posjetitelja i svakako mogu zaključiti iz obje pozicije, organizatora i vlasnika galerije, da je manifestacija uspjela. Ove sam godine tijekom RPG-a bila u Rijeci i oduševljena sam dobrodošlicom i entuzijazmom kulturnih djelatnika koji su pripremili divne programe, razgovarali s posjetiteljima i uživali u toj interakciji uz malo vina i sira naravno.
Na koji način planirate dalje razvijati Reli i što od njega očekujete ubuduće?
– Reli po galerijama ima velik razvojni potencijal. Za početak bismo voljeli da nam se priključi još gradova. Osnovni preduvjet je da grad ima desetak galerija, a veći hrvatski gradovi poput Splita, Pule, Karlovca i Dubrovnika ih imaju. Želja mi je da što više građana čuje za Reli i uključi s u manifestaciju. Ono što me jako veseli je povratna informacija galerista i umjetnika koji su otvorili svoje ateljee publici; čini mi se da ih je ugodno iznenadio način na koji su ljudi u opuštenijoj atmosferi doživjeli izlagačke prostore i osjetili slobodu da ih na drugi način dožive i komentiraju. Umjetnost bi trebala biti svakodnevni dio života i dostupna svima, a upravo to je cilj Relija po galerijama, približiti ljude umjetnosti. Naravno da nije moguće ozbiljnije doživjeti toliki broj galerija i izložbi u jednom danu, ali ta impresija opijenosti kulturom zadrži se u posjetiteljima i kasnije ih vraća izložbama i galerijama koje su ih se najviše dojmile.