Izložba u Malom salonu

“Naturalije” I. Gobić i D. Vitolovića: između umjetnost i prirodnog

Nela Valerjev Ogurlić

Naziv izložbe »Naturalije« je dvoznačan i podrazumijeva prirodne stvari i potrebe, ali i preparirane ili konzervirane predmete iz prirode, a oba se značenja prepliću



RIJEKA Zajedničkom izložbom pod nazivom »Naturalije«, koja se večeras u 19 sati otvara u Malom salonu, publici će se predstaviti umjetnici Iva Gobić i Dražen Vitolović. Postav izložbe uključuje Vitolovićeve skulptorske radove u kojima eksperimentira s različitim materijalima, dok je istraživanje Ive Gobić vezano uz medij tiska i grafike. Prema riječima kustosice Ksenije Orelj, naziv »Naturalije« je dvoznačan. S jedne strane podrazumijeva prirodne stvari i potrebe, ali i preparirane ili konzervirane predmete iz prirode, a oba se značenja propituju i prepliću kroz izložbu koja usmjerava pozornost na elastičnu i uglavnom obmanjujuću upotrebu pojmova »prirodno« i »umjetno« u različitim kontekstima.    


Koncept promjenjivih skulptura


Radovi oba umjetnika propituju različita stanja rubnosti između umjetnog i prirodnog, svakodnevice i umjetnosti, artefakata i prirodnih fenomena, a dodirne točke ostvaruju i metodom prisvajanja, izmještanja i recikliranja.    


    Prvi dio izložbe donosi susret s Vitolovićevim radovima. Na ulazu u galerijski prostor smješten je rad »Waste management«, izrađen na licu mjesta od crnih plastičnih naplavina, koji kroz prozor izlazi iz galerije i poput parazitskog objekta počinje se penjati po fasadi zgrade Radio Rijeke.    




    Vitolović njime nastavlja koncept promjenjivih skulptura koje se prilagođavaju prostoru, a promatraču suočenom s »neprobavljivim ostacima naše uljuđene svakodnevice« prepušta različita metaforička očitavanja. Jedno od pitanja koje skulptura provocira moglo bi se, po mišljenju Ksenije Orelj, ticati odnosa između galerijskog prostora i pješačke zone Korza. Koliko je galerija povezana sa svojim društvenim okruženjem i prisutna u u stvarnosti? No, smeće kao njezino gradbeno tkivo istodobno instalaciju čini simboličkom točkom za promišljanje današnje situacija vezane uz »gospodarenje« otpadom, od ekonomije i politike do prostora kulture i umjetnosti, od riječke realnosti do »globalnijih« slučajeva. 


    Uz ovo, Vitolović predstavlja geometrične modularne strukture, izvedene od lijevane keramike, čiji se oblici mogu preslagivati u različite kompozicije u koleraciji s prostorom. U obliku makete bit će prezentirana i efemerna instalacija »Pogled s margine« nedavno izvedena na riječkom lukobranu. 


    Iva Gobić prvenstveno je grafičarka, ali je u grafici najviše uzbuđuje reljef što je pomalo neobično za taj plošan medij, a pored toga posebnu strast pokazuje prema knjigama i knjigama-objektima koje smatra skulpturama od papira koje ponekad imaju i dimenziju pokreta. Na izložbi prikazuje nekoliko grupa radova, od kojih jednu cjelinu čine grafike »Geomorphs« u tehnici slijepog tiska kod kojih kao matricu koristi prirodnu stijenu, a vlastito tijelo kao grafičku prešu. 


    Serija velikih bijelih grafika nastala je u parku prirode Rt Kamenjak, polaganjem papira na stijene kojeg je umjetnica namakala morem i gazeći po njemu stvarala reljefni otisak. U suradnji s prirodom, ali i medicinskim instrumentarijem, stvorena je i serija crteža solju pod nazivom »Salted«. Crteži nastaju upotrebom morske vode koja na papiru formira koncentrične kružnice, mrlje i druge oblike nastale taloženjem soli, a kapanje po papiru regulirano je sistemom infuzije.   


Knjige-objekti


Zasebnu cjelinu čine umjetničke knjige i knjige-objekti koji nastaju na različite načine – od knjiga nastalih uvezivanjem grafičkih otisaka do onih gdje autorica intervenira u već postojeće objekte, kao što je uranjanje odbačenih knjiga u more. Odbacivanje knjiga s jedne strane, a enormna produkcija papirnog otpada s druge strane, jedno je od pitanja na koje se fokusira izložbom. 


    Dok produkcija komercijalnog printa u obliku raskošnih reklamnih kolor brošura dostiže takve razmjere da se na smetlištima svakodnevno gomilaju ogromne količine u bale smotanih propagandnih letaka, za vrijedna izdanja istodobno nema novca. Tako će, primjerice, kompletan budžet izložbe biti jedva dostatan za objavljivanje kataloga – kaže umjetnica koja za produkciju svojih umjetničkih objekata koristi i luksuzni papirni otpad. 


    Izložba će biti otvorena do 21. studenoga, a tijekom njezina trajanja u Malom salonu bit će održani i razgovori s umjetnicima. Razgovor s Ivom Gobić o umjetničkim knjigama i knjigama-objektima najavljen je za 5. studenoga, a razgovor s Draženom Vitolovićem 19. studenoga, oba s početkom u 18 sati.