Mali salon

Najbolje fotografije Milana Šobera: Sinoć otvorena izložba “Crtica iz riječke fotopovijesti”

Nela Valerjev Ogurlić

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Prema najavi kustosice Sabine Salomon ova je izložba tek uvod u cjelovitije razmatranje opusa Milana Šobera

RIJEKA »Bolje gledati dobre fotografije nego slabe slike moderne umjetnosti. Krasno osvježenje nakon gledanja slikarskih izložbi raznih …ističkih pravaca. Ovo nam je blisko i razumljivo«.Tako glasi jedan od citata iz knjige dojmova s prve samostalne izložbe fotografija održane u Rijeci, koja je otvorena 1. siječnja 1955. godine, na samu Novu godinu u Malom salonu.

Izlagao je Milan Šober, vlasnik fotoradnje »Milan« u Križanićevoj ulici, na Sušaku, koji se u slobodno vrijeme bavio umjetničkom fotografijom i u samo nekoliko godina postigao zapažene uspjehe, osvojivši brojna priznanja i nagrade.


Izložba »Crtica iz riječke fotopovijesti« koja je sinoć otvorena u Malom salonu podsjeća na taj događaj i poznatog riječkog fotografa Milana Šobera čiji autorski opus tek čeka pravu valorizaciju.


U suradnji s članovima obitelji izložbu je priredio Muzej moderne i suvremene umjetnosti, izloživši tri ručno izrađena albuma crno-bijelih fotografija iz serije od njih petnaest u kojima je autor objedinio osamnaest fotografija što ih je sam izdvojio kao najbolje u svom opusu.




Među izloženim fotografijama može se vidjeti i jedan od najnagrađivanijih radova autora, fotografija »Krpanje mreže«, a među tri albuma i jedan s posvetom Josipu Brozu Titu iz 1962. godine koji mu iz nepoznatih razloga nije uručen.


Na otvorenju izložbe Milana Šobera, rođenog Mariborčanina koji je fotografski zanat izučio u Nišu, a u Rijeci živio od 1947. do smrti 1985. godine, bili su prisutna njegova djeca, kći Jadranka Metzger-Šober koja je zajedno sa suprugom Brankom inicirala ovaj događaj, te sin Bojan Šober s obitelji, kao i supruga Dragica Frković Šober koju su preplavile emocije.


Milan je bio jako drag čovjek, vrlo tolerantan, omiljen među Sušačanima. Jako je lijepo što ga je Rijeka imala, a i ja sam jako sretna što sam bila s njim. Uvijek ga sanjam, rekla nam je supruga iz drugog braka Milana Šobera.


Od kćeri Jadranke saznali smo da je prvi poticaj za valorizaciju djela Milana Šobera stigao od Zlatka Uzelca i Sonje Briski Uzelac, nakon što su vidjeli njegove radove i na njih skrenuli pažnju ravnatelju MMMSU Slavenu Tolju.


Važno mi je da se djelo mog oca koje je nastalo u kratkom razdoblju, ali je dostiglo vrlo visoke standarde valorizira s aspekta povijesti fotografije i povijesti umjetnosti uopće. Nadam se da je ovo početak daljnje analize djela koje sigurno ima svoje mjesto u kontekstu vrijednosti u umjetnosti. Ova se izložba bazira na albumima, a u budućnosti se nadamo i pravoj retrospektivi, rekla nam je Jadranka Metzger – Šober.


U samo nekoliko godina bavljenja autorskom fotogafijom Milan Šober je izlagao na 15 samostalnih i stotinjak skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu. Na tadašnjim rang listama koje su vođene prema broju izlaganja na različitim salonima kotirao je vrlo visoko. Tako je primjerice 1955. bio četvrti, a Tošo Dabac petnaesti na rang listi fotografa bivše Jugoslavije. Godinu prije od Fotokluba Zagreb dobio je priznanje za najplodnijeg izlagača te godine.


U obitelji je sačuvano osamdesetak autorskih fotografija Milana Šobera. Prema najavi kustosice Sabine Salomon ova je izložba tek uvod u cjelovitije razmatranje opusa Milana Šobera.