Izložba pokazuje moje kretanje kroz različite sustave i načine na koje sam se morao snalaziti da bih opstao i mogao egzistirati: od pravnog i birokratskog sustava, preko sistema kulturnih institucija, do ponašanja na ulici i kretanja na prosvjedima za vrijeme pokreta »Okupiraj Wall Street«
Marko Marković, hrvatski umjetnik mlađe generacije, rođen 1983. u Osijeku, a stasao na splitskoj Umjetničkoj akademiji na kojoj je diplomirao 2007. godine, predstavlja se riječkoj publici samostalnom izložbom »Izvrnute piramide« u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti. Izložba predstavlja presjek njegovih radova u posljednjih pet godina; dokumentaciju performansa, akcija u javnom prostoru, video radove, crteže, skulpture, objekte i dokumente koji se biografski vezuju uz preseljenje umjetnika u New York 2011. godine, kao i Markovićevo kretanje kroz različite geopolitičke pozicije i sustave.
Na studijski boravak u New York Marković je otišao kao dobitnik nagrade »Radoslav Putar« za najboljeg mladog umjetnika, koju je dobio za performans »Uzorno odijelo« u kojem je udružio snage s radnicima splitskog »Dalmacijavina« i tvornice tekstila »Uzor« da bi ukazao na problem obespravljenog hrvatskog radništva. No, umjesto planiranog šestotjednog boravka, u New Yorku se zadržao tri godine, a danas živi u Beču.
Gostovanje u Rijeci prvo je opsežnije predstavljanje autora nakon splitske izložbe 2013. na kojoj je predstavio svoju »američku produkciju«, pretežno u mediju videa, a sada je upotpunjuje i novim radovima, među kojima je i velika instalacija sastavljena od niza radnih odijela koji nose tragove njegova boravka u Americi.
Ples po tankoj liniji
Ondje je Marković imao priliku raditi kao asistent jednog od najutjecajnijih američkih suvremenih umjetnika Matthewa Barneya, sudjelujući u stvaranju filma »River of Fundament«. Šestosatni film, inspiriran romanom »Drevne večeri« Normana Mailera, kruna je višegodišnjeg projekta začetog serijom spektakularnih multimedijalnih performansa koji su jednokratno izvođeni diljem Amerike u razdoblju od pet godina. Nekoliko je performansa implantirano i u film koji sjedinjuje elemente klasične filmske naracije, snimljenih performansa i suvremene opere, a projekt uključuje i veliku zbirku skulptura u čijoj je realizaciji sudjelovao i Marković. No da bi postao dijelom Barneyevog tehničkog produkcijskog tima trebao je proći iskustvo imigranta koji se uzdržavao različitim nesigurnim poslovima.
– Cijela izložba pokazuje moje kretanje kroz različite sustave i načine na koje sam se morao snalaziti da bih u njima opstao i mogao egzistirati: od pravnog i birokratskog sustava, preko sistema kulturnih institucija, do ponašanja na ulici i kretanja na prosvjedima za vrijeme pokreta »Okupiraj Wall Street« u kojem sam aktivno sudjelovao. Svi su radovi vrlo osobni, s unutarnjim potpisom, ali reflektiraju širu sliku društva u kojem sam boravio i objašnjavaju poziciju čovjeka koji u surovim okolnostima mora rješavati temeljna egzistencijalna pitanja. Uz ostalo, prikazujem dokumente poput bolničkih zapisa o pretrpljenim ozljedama na radu, policijskih kazni zbog uličnih prekršaja, sudskih izvještaja…
To govori o plesu po tankoj liniji između života koji je siguran i rizika na koje se čovjek mora odvažiti da dođe do vlastitog stava i izbori se za opstanak, kaže Marković koji je u New Yorku radio s kamiondžijama, u selidbama raznosio namještaj, radio u restoranu, bavio se kateringom. S Meksikancima i drugim »gastarbajterima« iskušao se i na građevinama.
Rad na crno
– Stigavši u Ameriku pridružio sam se pokretu »Okupirajmo Wall Street« i odmah postao jedan od njih. Mjesec i pol dana sam boravio na ulici, razgovarao s ljudima, sudjelovao u prosvjedima… Sve sam dokumentirao kamerom da bih dio materijala pri kraju rezidencije na ISCP (International Studio and Curatorial Program) prikazao na izložbi nakon koje sam dobio ponude za daljnje suradnje i izložbe. No, to je značilo da moram pronaći smještaj i posao od kojeg ću živjeti.
Za početak sam našao stan koji nije bio ni soba nego veliki improvizirani ormar s ugrađenim krevetom. Iznajmio sam ga na dug i pomalo otplaćivao baveći se raznim poslovima, sve dok nisam došao do Berneyevog studija. Ondje sam isprva bio lik koji je raznosio kave, a kad su procijenili da imam volju raditi, primili su me u studio gdje je posao često jednako naporan kao onaj na gradilištu. Na kraju su pristali biti moj suport za umjetničku vizu kao kompanija koja me predstavlja – priča Marković koji je izbliza svjedočio drami ilegalnih radnika.
– Radili smo na baušteli, kad je jedan od nas spazio inspektora koji se približava gradilištu. Smjesta je utekao u zgradu na kojoj smo radili i sakrio se u podrum. Čuo je inspektora kako hoda prizemljem i traži od šefa da mu pokaže radne dozvole radnika. Svukao je radno odijelo, navukao svakodnevnu odjeću i jednostavno pobjegao kroz zadnja vrata glavom bez obzira. Da su ga uhvatili, sigurno bi ga deportirali – priča Marković o radu na crno koji je prilično raširen u Americi.
– Među građevinarima koji inače imaju dobro plaćena i cijenjena radna snaga, ima najviše ilegalnih radnika, a pogotovo ljudi iz Meksika. Dok svoj fizički rad ulažu u izgradnju Amerike i napredak ekonomije, u pravilu ih se ne dira, ali su najlošije plaćeni i žive kao nevidljivi ljudi koje ostatak građanstva ne zamjećuje. Jednostavno ih ne vide, kaže umjetnik koji je s Meksikancima adaptirao kuće koje su svojedobno gradili robovi!
– Obnavljali smo jednu od »brownstone« zgrada, koje su po Americi gradili afrički robovi. Kamen se vukao s područja jednog jezera pokraj Washingtona, a oni su bili glavna radna snaga. Sve što je u New Yorku radio i doživio Marković je odlučio tretirati kao umjetnost. Tako pored odjeće koja još nosi tragove fizičkog rada i materijala s kojima je baratao, te raznih alata, na izložbi možemo vidjeti fotografije koje prikazuju instalacije što ih je stvarao od građevinskog materijala, kao i video »Janje« u kojem okreće janjca na terasi restorana s koje pogled puca na zgradu Ujedinjenih naroda.
Egzistencijalna neizvjesnost
Duž cijelog izložbenog postava provlači se i serija skulptura »Popišane gaće«. Skulpture su načinjene od velikih pamučnih muških gaća, obrađenih u epoksi smoli tako da stoje uspravno, u žutoj lokvi koja dočarava mokraću. Gaće su proizvedene u Bangladešu, gdje su djeca najjeftinija radna snaga, a prodaju se u dućanima za siromašnije stanovništvo, po cijeni od dva dolara.
– Gaće se provlače cijelim postavom da bi dočarale osjećaj egzistencijalne neizvjesnosti koji me pratio na svakom koraku. U New Yorku je mnogo ljudi lošeg imovinskog statusa koji ostaju bez posla, a onda i bez stana jer ga ne mogu plaćati pa postaju beskućnici. Živi se pod velikim pritiskom osjećaja nesigurnosti. To je osjećaj koji tjera da se upišaš od straha, kaže Marković koji ga je iskusio i kao umjetnik.
– Vrlo je teško, gotovo nemoguće, raditi druge poslove i paralelno se baviti umjetnošću, a umjetnošću se moraš baviti ako na toj sceni želiš opstati jer se očekuje da si stalno prisutan. Ako te nema, jednostavno otpadaš. Pritom nije dovoljno samo producirati radove, nego treba posjećivati izložbe, pratiti otvorenja, cirkulirati u glamuroznom svijetu art zajednice.
Jedan od poznatijih radova što ih je izveo za boravka u New Yorku bio je perfomans »Zaoštravanje« u kojem je ubrzanim pokretima oštrio noževe na prvoj policijskoj barikadi zaštićene zone Wall Streeta, glavnog središta financijske moći i sjedišta Burze te velikih banaka koje stvaraju imperij kapitalizma.
– Vrlo sam teško dobio dozvolu za izvedbu performansa, jer je to zapravo bila dozvola za nošenje oružja. Financijska zona je štićena sa šest policijskih barikada i ljudi se u njoj ne smiju zadržavati, a kamoli nositi oružje. Stoga je trebalo prilično truda i uvjeravanja da su noževi namijenjeni umjetničkoj akciji. Uoči izvedbe spazili su me agenti osiguranja iz banaka koji su pokušali spriječiti akciju, ali je intervenirala policija objasnivši da imam dozvolu gradskog ureda. Naravno, sve su vrijeme budno motrili na mene.
Raspodjela moći
Nadomak Wall Streetu Marković je izveo i performans »Zvijer« u kojem je do visokog sjaja glancao brončanu skulpturu bika, kao neku vrstu suvremenog zlatnog teleta. Skulptura je djelo talijanskog umjetnika Artura di Modice koji ju je samoinicijativno postavio pred zgradu Burze 1989. godine kao božićni dar Njujorčanima, a danas stoji dvije ulice južnije i jedna je od omiljenih turističkih atrakcija.
– Skulpturu obilaze rijeke ljudi da bi se kraj nje fotografirali, a da vjerojatno i ne znaju što zapravo predstavlja. Ona ne veliča moć i snagu kapitalizma, nego kritizira njegovu brutalnost, agresiju, nezasitnu pohlepu, kaže umjetnik.
Upravo odnos superiornog i inferiornog, bogatih moćnika i malog čovjeka nit je koja se proteže kroz sve Markovićeve radove koji od početka stoji na strani radnika, obespravljenih i poniženih, a protiv velikih sustava moći i društvene nepravde.
Na izložbi je postavio veliki vizual nove raspodjele moći u piramidi kapitalističkog sustava, na čijem vrhu stoji ideal građanstva, slobode i crvena zastava koja se vijori kao simbol revolucije koja će dovesti do prevrata. Iznad svega stoji natpis »Umjetnost je opasna«.
– Vjerujem da je obaveza svakoga čovjeka djelovati protiv sistema koji uništava i iskorištava ljude. Ja tu građansku dužnost ispunjavam kroz medij umjetnosti koja, ako je kritična, može postati opasno sredstvo borbe u rukama umjetnika, kaže Marković čija poruka ima dvojako značenje, jer umjetnost postaje opasna i ako se liši tog kritičkog naboja.
– S natpisom »Art is Dangerous« izveo sam performans na Frieze Art Fairu u New Yorku, najvećem sajmu umjetnosti, želeći upozoriti upravo na tu vrstu opasnosti. Umjetnička scena u New Yorku izrazito je komercijalna, jer je kroje galerije koje se prilagođavaju zahtjevima bogatih naručitelja, a iza svega stoji mašinerija velikih korporacija. Na taj način umjetnost gubi svaku karakteristiku umjetnosti i stavlja se u službu onoga protiv čega bi se trebala boriti. Takva je umjetnost najopasnija, kaže umjetnik.
U radu »OWS File«, velikom kolažu crno bijelih fotografija, Marković je slikama prosvjednika pridružio prizore svakodnevice koje prikazuju trenutke s otvaranja izložbi, druženja s prijateljima, atmosferu noćnih klubova, kao i dramatične scene poplave koju je New York doživio za vrijeme uragana Sandy. No, kolaž nije zamišljen kao turistička razglednica, niti je tu da bi dočarao šarolikost proživljenih iskustava, već želi ukazati na paralelno postojanje dva svijeta koji egzistiraju u isto vrijeme na istom mjestu, a da i ne znaju jedan za drugoga.
Slika stvarnosti
– Veliki dio građanstva u New Yorku nije imao pojma što je to OWS i tko su ljudi koji se bore za svoja i prava drugih. U tom ogromnom gradu mnogi nisu ni znali da se prosvjedi održavaju, što nešto kazuje o dotoku informacija i kontroli medija tamošnjeg društva. Postoje mediji koji uopće ne prikazuju stvarna zbivanja nego se isključivo bave banalnostima, potpuno nebitnima za realnu sliku stvarnosti. Kad su se prosvjedi na Wall Streetu zahuktali i kad je policija počela biti brutalna, nastupila je pak apsolutna blokada medija. Bilo kakvo izvještavanje o protestu jednostavno je prestalo da se ne bi vidjelo kako policija tuče prosvjednike, kaže Marković koji je proteklih godina putovao i po Turskoj, Rusiji, Njemačkoj, Italiji… Ondje je izlagao radove i izvodio angažirane akcije povezane s životom tih prostora.
Jedan od novijih je performas »Zid«, izveden u svibnju pred Brandenburškim vratima. U njemu je umjetnik pozvao građane na rekonstrukciju okupacije Berlinskog zida, odnosno podizanja živoga spomenika u čast »malog čovjeka« koji diže svoj glas protiv represije sustava.
Marko Marković zaključio je svoju njujoršku epizodu preseljenjem u Beč gdje živi proteklih šest mjeseci i planira se duže zadržati. Ondje ga zastupa Galerija Michaela Stock tako da u novo iskustvo kreće s potpuno drukčijih startnih pozicija. Na pitanje s kakvim bi zaključkom zaokružio iskustvo Amerike, spremno je kazao:
– Sav put koji sam prošao i sve što mi je trebalo da ga pregrmim zahvaljujem iskustvu života u Hrvatskoj. Upravo me je ova sredina i ovdašnja situacija naučila kako opstati u surovoj okolini i kako se snaći u nemogućim okolnostima. To sam jednostavno primijenio u novoj sredini i mogu reći da sam u tome uspio.