Daina Glavočić, Orietta Marot i Mauro Stipanov / Snimio Ivica TOMIĆ
Riječka Zajednica Talijana odat će počast velikom umjetniku Romolu Venucciju i time zaključiti godinu u kojoj je obilježila 70. obljetnicu postojanja
RIJEKA »Venucci, il maestro« naziv je izložbe kojom će riječka Zajednica Talijana zaključiti godinu u kojoj obilježava 70. obljetnicu svog postojanja, a istodobno odati počast umjetniku Romolu Venucciju koji je utemeljio likovnu sekciju Zajednice, te njegovoj učenici i nasljednici na mjestu voditeljice sekcije, povjesničarki umjetnosti Erni Toncinich koja je preminula prošle godine.
Ove godine obilježava se i 40. godišnjica smrti najvažnijeg likovnog umjetnika talijanske nacionalne manjine i Rijeke 20. stoljeća te likovnog pedagoga koji je poučavao u talijanskim školama. Tim će povodom u ponedjeljak u 18 sati u prostorijama Zajednice Talijana biti otvorena izložba portreta Venuccijevih učenika iz fundusa Muzeja moderne i suvremene umjetnosti koji do sada nisu izlagani. Idejni začetnik izložbe je akademski slikar Mauro Stipanov koji je kod Venuccija i sam pohađao tečaj crtanja i slikanja.
Priprema za veliku izložbu
Prema njegovim riječima, u MMSU-u se čuvaju četiri geometrijske bilježnice sa stotinama Venuccijevih crteža, a k tome i pedesetak pastela. Na izložbi će biti prikazana 23 portreta u tehnici pastela, uz još nekoliko slikanih uljem, a na prilazu izložbenom prostoru bit će prikazano i šesnaest faksimilnih portreta iz bilježnice. Portreti su nastali u razdoblju od sredine šezdesetih do početka sedamdesetih godina 20. stoljeća.
Kako je naglasila predsjednica Zajednice Talijana Orietta Marot, izložba je prema prvotnoj zamisli trebala biti većeg formata, postavljena u Malom salonu i popraćena obimnim publikacijom, ali su svi termini u izložbenom prostoru na Korzu zauzeti do kraja ožujka. Od tog se projekta nije odustalo, pa ovu izložbu u Circolu treba shvatiti tek kao prvi korak prema njegovoj realizaciji.
Prema riječima Daine Glavočić, dugogodišnje kustosice MMSU-a u kojem je vodila Zbirku Romola Venuccija i 1993. ostvarila njegovu retrospektivnu izložbu, Venucci je likovni brend Rijeke i čovjek čija je sudbina preslika sudbine grada. Bilo bi lijepo kad bi Rijeka to cijenila kao drugi gradovi koji se s dužnim poštovanjem odnose prema svojim slikarskim veličinama, primjerice poput Splita koji je osigurao kuću za stalni postav djela Emanuela Vidovića.
Inicijativa na čekanju
Inicijativa za osnivanje kuće Romola Venuccija pokrenuta je još u vrijeme kad je rađena retrospektiva. Čak se govorilo o konkretnoj kući na Korzu, ali do danas nije učinjeno ništa, pa bi bilo dobro da se u kontekstu Rijeke kao Europske prijestolnice kulture iznova razmisli kako na jednom mjestu okupiti i prikazati Venuccijeve radove. S obzirom da Muzej grada Rijeke planira preseljenje u bivši kompleks Rikarda Benčića, Daina Glavočić smatra da bi tome možda mogla poslužiti i sadašnja muzejska zgrada.
Po njezinu sudu, MMSU više nije zainteresiran za građu starijih razdoblja, niti s njom planira ozbiljno raditi. Stoga bi Zbirku Fjumana bilo bolje preseliti u Muzej grada kojem i sadržajno pripada. Zbog novog smjera Muzeja moderne i suvremene umjetnosti za to se i osobno zalagala zadnjih desetak godina prije odlaska u mirovinu, ali bez uspjeha.