Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 24° 1
Sutra: 24° 24° 1
27. lipnja 2019.
'Rijeka 1919. – fašizam prije fašizma'

foto Izložba u DAR-u: Nema sumnje da je D'Annunzijeva okupacija kraj 'luke različitosti'

Snimio Vedran KARUZA
Snimio Vedran KARUZA
Autor:
Objavljeno: 11. lipanj 2019. u 15:25 2019-06-11T15:25:08+02:00

Autori izložbe Boris Zakošek i Sandro Poropat govorili su više o samom konceptu, napomenuvši da su prvo istraživali pet mjeseci, iznenadivši se koliko je puno građe o D'Annunziju, iako je pozanto da je dosta te građe ipak otišlo u Italiju te se sada nalazi u famoznom Vittorialeu, tzv. fašističkom diznilendu, što bi Crnković sve vratio "kući", ali mu to u principu ne polazi za rukom

RIJEKA  Izložba "Rijeka 1919. – fašizam prije fašizma. D' Annunzio i danuncijada u gradivu Državnog arhiva u Rijeci", danas otvorena u DAR-u, možda na prvi pogled nije najatraktivnija izložba koju se može zamisliti – arhivska građa uglavnom se sastoji od raznoraznih spisa – no njena važnost nikako se ne iscrpljuje na atraktivnosti.

Ona prije svega pokušava promijeniti žilavi narativ koji o D'Annunziju uporno opstoji s obje strane hrvatsko-talijanske granice, a koji D'Annunzijev period u Rijeci promatra kroz prizmu pjesničke žovijalnosti, nekakvog egalitarizma, mladenačkog poleta i republikanskih ideja.

Istina, prvi nacrt famoznog ustava, Carte del Carnaro, imao je takovih obilježja, no D'Annunzijeva redakcija išla je prema jasno intoniranom fašizmu prije fašizma.

Fašizam prije fašizma

Sukus je to instruktivnog izlaganja znanstvenice Natke Badurine iz Udina, koja je isticala važnost izložbe ponajviše u segmentu ispravljanja tzv. nacionalnih historiografija, koje u suvremenosti imaju transcendirati u transnacionalne, uvažavajući sve poznate aspekte nekoga povijesnog razdoblja.

Tako nema sumnje u narav D'Annunzijeve ideje o tome da će svi jednom postati Talijani, kao članovi jedne superiorne civilizacije, te da će ostali nestati. Silom, dakako, ako ne milom.

K116VK09
Izložba u Državnom arhivu - Gabriele D'Annunzio / Snimio Vedran KARUZA

- Nema sumnje da je D'Annunzijeva okupacija kraj "luke različitosti", jednako kao što i ovi dokumenti vraćaju vjeru u znanost – zaključila je Badurina.

I ravnatelj DAR-a Goran Crnković bio je egzaktan oko naravi toga "fašizma prije fašizma".

- Obično se fašizam promatra u nekoliko točaka, što sve možemo naći i u D'Annunzijevoj riječkoj epizodi. Prvo je državno upravljanje kapitalom, onda je nepoštivanje međunarodnih ugovora i konačno ultranacionalizam. Sve smo to imali. Pa je tako samo u prvih mejsec i pol dana D'Annunzijeve vladavine iz Rijeke pobjeglo 1.500 Hrvata, a kasnije se ta brojka popela i na 5.000 – rekao je Crnković, napomenuvši da je ova izložba složena bez političkih pretenzija i to u kontekstu Međunarodnog dana arhiva 9. lipnja.

Zmija koja jede samu sebe

Autori izložbe Boris Zakošek i Sandro Poropat govorili su više o samom konceptu, napomenuvši da su prvo istraživali pet mjeseci, iznenadivši se koliko je puno građe o D'Annunziju, iako je pozanto da je dosta te građe ipak otišlo u Italiju te se sada nalazi u famoznom Vittorialeu, tzv. fašističkom diznilendu, što bi Crnković sve vratio "kući", ali mu to u principu ne polazi za rukom.

Izložba inače prati razdoblje od D'Annunzijeva ulaska u Rijeku 12. rujna 1919. sve do tzv. Krvavog Božića (od 24. do 29. prosinca 1920.) i njegova odlaska i osim raznih spisa i fotografija prikazuje i D'Annunzijev pisaći stol, kao i kameni natpis s uroborosom, zmijom koja jede samu sebe.

Gabriele D'Annunzio, rođen pod imenom Gaetano Rapagnetta D'Annunzio (Pescara, 12. ožujka 1863. – Gardone Riviera, 1. ožujka 1938.), talijanski pjesnik, dramaturg, političar.

Jedan je od značajnijih članova iredentističkog pokreta te duhovni inspirator Benita Mussolinija. Godine 1919. je na čelu paravojne postrojbe okupirao hrvatski grad Rijeku i tu je osnovao paradržavu Talijansku upravu za Kvarner.

U šesnaestoj godini mu je otac financirao objavu prve zbirke pjesama "Primo vere". Od tada gradi karijeru pisca koji se ističe svojim slobodoumnim i lascivnim stilom, kao i načinom života.

Prije Prvog svjetskog rata boravi u Francuskoj gdje surađuje sa skladateljem Claudeom Debussyjem na "Muci svetog Sebastijana", kojeg je smatrao osobnim svecom-zaštitnikom.

D'Annunzija se često prikazuje kao preteču i idejnog začetnika talijanskog fašizma. Svoja politička gledišta je do kraja iskazao prilikom stvaranja Ustava (Carta del Carnaro), koji je izradio u suradnji s anarhosindikalistom Alcesteom de Ambrisom. 

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka