Dnevnički crteži

Izložba Stipana Tadića: Autoironični strip-dnevnik tragikomičnog junaka

Maja Hrgović

Tadićev ciklus dnevničkih crteža inspiriran je njegovim nedavnim stipendijskim boravkom u Abu Dhabiju. Ti crteži natopljeni su melankolijom koja izostaje iz srodnog, pariškog ciklusa, nastalog za vrijeme njegova boravka u Parizu



ZAGREB » Tko je nakon skupne izložbe mladih slikara realista u Gliptoteci smjestio Stipana Tadića u ladicu s oznakom »slikar-realist«, morat će ga iz nje izvući i smjestiti ga u nove kontekste. Taj mladi talent ima više lica, a s jednim od njih upoznati su korisnici Facebooka koji već neko vrijeme prate nastajanje njegove autobiografije u crtežima. Jedan dio tih crteža predstavljen je na izložbi »The Residency Drawings« u HDLU-u; riječ je o ciklusu dnevničkih crteža inspiriranima njegovim nedavnim stipendijskim boravkom u Abu Dhabiju.


   Nije slučajno da je naziv izložbe na engleskom – Tadić svoje crteže redovito začinjava kratkim tekstovima na namjerno iskrivljenom engleskom; to im je zaštitni znak. Crteži su »stripoliki«, neobavezni, nabijeni jednakim dozama grubog undergrounda i neke urbane liričnosti. U ulogu protagonista postavlja sebe i izlaže, samoironično i neštedimice, svoje karakterne manjkavosti, usamljenosti, tuge, trijumfe i podbačaje.


   Crteži iz Abu Dhabija natopljeni su melankolijom koja izostaje iz srodnog, pariškog ciklusa, nastalog za vrijeme njegova boravka u Parizu. Dok je u Parizu s radošću i naivnim zanosom otkrivao zakučaste punktove metropole kulture, u Abu Dhabiju je usamljen i nujan. »Arabian Christmas nightmare«, piše na jednom crtežu. Na drugome priznaje da zapravo jedva čeka vratiti se doma: u teškoj je krizi, leži u krevetu, drži se za glavu i u panici mrmlja: »Oh, I wanna go home, I can’t anymore«.




   Crteže koji kronološki prate njegove pustolovine – i izostanak pustolovina – pratimo po kružnom, bijelim papirima oblijepljenom zidu Galerije PM. Namjernu stripovsku jeftinoću svojih crteža dodatno podebljava sitnim skečovitim detaljima: na primjer, kad nacrta sebe kako nešto jede, strelicom označi jelo »kajgana«.


   Smiješni su prizori i kad se mladi umjetnik napije na nekom zavičajnom tulumu pa drugi dan iznemoglo povraća u zahodu. Ubrzo pokupi i trakavicu s kojom na jednom crtežu čak i komunicira, obavljajući nuždu.


   Njegova izdvojenost na najsmješniji način dolazi do izražaja na proslavi Nove godine na nekoj terasi. Svi oko njega stoje i gledaju vatromet, a on sjedi i puši. Ispod crteža ide tekst: »Fuck this fireworks, fuck the tallest building, fuck the biggest fountain. I would trade this new year for just a moment on a party in my home«.


   No, Abu Dhabi izgleda sasvim privlačno iz zagrebačke perspektive. Na opuštenom otvorenju izložbe sve bilo u znaku te prijestolnice Ujedinjenih Arapskih Emirata; Tadić je svoje posjetitelje izložbe dočekivao odjeven kao šeik, a puštana je i glazba s arapskim »štihom«.   Izložba ostaje otvorena do kraja siječnja.