Posveta Flavinu i neonu

Izložba “Spajalica” Lare Badurine večeras u Malom salonu

Nela Valerjev Ogurlić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Flavin je svjetlosnim objektima i instalacijama 60-ih godina afirmirao pravac minimalizma i bitno je utjecao na umjetnička promišljanja Lare Badurine



RIJEKA » U okviru programa »Spajalica« riječka kiparica Lara Badurina predstavit će se publici izložbom »Hommage Danu Flavinu« koja će večeras u 19 sati biti otvorena u Malom salonu. Američki umjetnik Dan Flavin bio je skulptor koji je svjetlosnim objektima i instalacijama 60-ih godina afirmirao umjetnički pravac minimalizma, koristeći u svojim radovima komercijalne neonske cijevi.


   Prema riječima Lare Badurine, snažno je utjecao na njezina umjetnička promišljanja i prvi je u nizu umjetnika, ne samo likovnih, kojima će se baviti kroz seriju »Hommage«, u počast svima koji su na neki način ocrtali njezino djelovanje.


Tri komponente


Na izložbi u Malom salonu koja obuhvaća tri likovne komponente umjetnica predstavlja radove koji kompozicijom, materijalom i likovnim odnosima podsjećaju na Flavinove instalacije. Prvu komponentu čini replika reklame »Turbo« s Chromosovog nebodera u Vukovarskoj ulici u Zagrebu. Prenošenjem u galerijski prostor svjetlosna reklama postala je svjetlosna skulptura.





Temeljem suradnje s galerijom Futura iz Praga, u sklopu rezidencijalnog programa »Kamov«, u Rijeci boravi umjetnik Filip Cenek koji istražuje prikrivene zvučne slojeve grada, a također sudjeluje u »Spajalici«. Na Trgu Ivana Kolobučarića i Trgu Svete Barbare, u Ulici Marka Marulića i na prostoru ispred Narodne čitaonice on će danas od 14 do 21 sat predstaviti svoju zvučnu instalaciju. Neobični zvukovi smješteni u najuže središte grada doimaju se poput zvučnih vrtloga koji će se svakih sat vremena premještati s jedne na drugu lokaciju.



   Drugu cjelinu čini serija noćnih fotografija postojećih svjetlećih objekata i elemenata snimljenih na različitim lokacijama u Zagrebu i Karlovcu. Fotografijom izdvojena tijela ne prenose komercijalnu namjenu i dnevnu funkciju svjetlećih elemenata već djeluju apstrahirano i stilizirano. Naglasak je na njihovoj estetici koja odstupa od urbanih okvira u kojima egzistiraju. Fotografije su predstavljene u dva niza, a autorica se posebno vodila ritmom u njihovu spajanju.


   Prema riječima kustosice Sabine Salomon, izdvajanjem svjetlosnih elemenata iz urbanog u galerijski prostor upućuje se na njihovu prisutnost u našem životu, dok se svakodnevni prostor ulice prepoznaje kao okrilje u kojem je provedena prikrivena umjetnička intervencija. Pritom Badurina ne prisvaja, pa naknadno stilizira izdvojena rasvjetna tijela kao što je to činio Flavin, već prijevodom u medij fotografije postiže stilizacijski učinak, svejedno pod predznakom minimalističke estetike.


Neonska umjetnost


Treću komponentu izložbe čini svjetlosna instalacija koju tvore postojeći elementi neonske rasvjete Malog salona uz dodatak neonskih cijevi koje u galeriju donosi autorica. U postojeće stropne neone, Lada Badurina na zidove postavlja kompozicije sastavljene od skupina neonskih cijevi koje se povećavaju u broju od jedne do tri. Motiv za taj rad preuzet je iz Flavinovog rada »The Nominal Three« kojeg je autorica obradila na svoj način i tri puta ponovila.


   Za vrijeme trajanja izložbe, 17. i 19. ožujka, s početkom u 18 sati, bit će održana studentska radionica te dva predavanja na kojima će se govoriti o neonskoj umjetnosti i neonskoj rasvjeti. Lidija Butković Mićin održat će predavanje o neonskim reklamama i natpisima u Rijeci pedesetih godina, a Neđad Tokalić o neonskoj reklami danas. Na dan zatvaranja izložbe 1. travnja, koji je ujedno i rođendan Dana Flavina, Lara Badurina predstavit će i svoju »Knjigu umjetnika«, s fotografijama bez teksta, kao posvetu Flavinovu radu.