»No regrets/Paper forever«

Izložba Maje S. Franković – strast kreativnosti i kombinatorike

Nela Valerjev Ogurlić

Iskorak u treću dimenziju – radovi Maje S. Franković / Foto S. JEŽINA

Iskorak u treću dimenziju – radovi Maje S. Franković / Foto S. JEŽINA

Bitno obilježje rada Maje S. Franković je trajna žudnja za otkrivanjem novih mogućnosti te strast kojom prelazi granice zadatosti grafičkih tehnika, granice medija, granice očekivanih gabarita pojedinih listova, knjiga, objekata...



RIJEKA » Maja S. Franković, akademska grafičarka i redovita profesorica grafike na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, predstavlja se publici samostalnom izložbom u galeriji »Kortil«. Izložba pod nazivom »No regrets/Paper forever« označava 30. obljetnicu samostalnog izlaganja umjetnice, a obuhvaća radove iz njezinih najrecentnijih ciklusa: grafike iz serija »Blizanci« i »Indoor plants« te umjetničke knjige i papirnate instalacije. 


  Kako je na otvorenju izložbe podsjetila voditeljica »Kortila« Jolanda Todorović, prvu samostalnu izložbu umjetnica je održala 1985. godine u tada vrlo popularnoj galeriji Jadroagent u srcu Rijeke. U dugotrajnoj izlagačkoj aktivnosti koja je uslijedila, Maja S. Franković odmjeravala je snage s najboljima na međunarodnim strukovnim manifestacijama širom svijeta, bijenalima i trijenalima, od Međunarodne izložbe crteža u riječkoj Modernoj galeriji do trijenala u Kairu, Barceloni, Santiagu de Campostela… Sudjelovala je i u nizu reprezentativnih selekcija kojima se suvremena hrvatska umjetnost predstavljala u svijetu: od New Delhija, Ankare, Teherana do Sydneya, kao i na mnogim skupnim i samostalnim izložbama od Egipta do Norveške, od Pekinga do Brseča. 


  Sve te zvučne svjetske metropole i mali, srcu prirasli gradići, govore o razmjerima i daljinama koje je osvajala širinom svojih poteza, kazala je Todorović, naglasivši da je svaki izlazak pred javnost ove grafičarke bio i još je uvijek rezultat nevjerojatnog truda, osobnog angažmana i potpune predanosti onome što stvara. U prilog tome govori i odabir omiljenih tehnika u kojima radi: vrlo zahtjevne litografije i dubokog tiska. Bitno je obilježje njezina rada trajna žudnja za otkrivanjem novih mogućnosti te strast kojom prelazi granice zadatosti grafičkih tehnika, granice medija, granice očekivanih gabarita pojedinih listova, knjiga, objekata. 




  Radeći u dubokom tisku, ona upotrebljava ploče kao matrice, ali kombinatorika istih matrica koje višestruko koristi, uvijek u novim odnosima, ili s naknadnim intervencijama u drugim bojama i tonalitetima, svaki ishod čini drukčijim od idejnog polazišta. Ta neobuzdana kreativnost i kombinatorika svaku kompoziciju čini drukčijom, gotovo unikatnom, kazala je Todorović. Istraživačka strast vodila ju je iskoraku i u treću dimenziju, da bi se posvetila stvaranju knjiga objekata. 


  Kad bi jednim širokim pogledom unatrag rezimirali tri protekla desetljeća, Majina stvaralaštva, zaključila je Todorović, mogli bi zaključiti sljedeće: u svim svojim otiscima možda je najviše multiplicirala ideje, one nepretenciozne, sazdane od dosjetljivog duha i čiste kreativnosti, i tako u suvremenu grafiku utisnula najdublji trag vlastite osobnosti. 


  Izložba se može razgledati do 29. travnja.