MMSU

Izložba “Izvolite, ispraznite svoje džepove”: Ironijom i crnim humorom o opsjenama kapitalizma

Nela Valerjev Ogurlić

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Izložba objedinjuje dvadesetak radova hrvatskih i inozemnih umjetnika, izvedenih u širokom medijskom rasponu od slikarstva, crteža i objekata do videa, filmova, instalacija i performansa, uglavnom nastalih u posljednjem desetljeću, premda ima starijih



RIJEKAU Muzeju moderne i suvremene umjetnosti sinoć je otvorena izložba »Izvolite, ispraznite svoje džepove« koja s mnogo ironije i crnog humora govori o opsjenama kapitalističkog svijeta, moći financijskih institucija, nestabilnosti na tržištu rada, ekonomskoj nejednakosti i svijetu kao globalnoj kockarnici u kojoj je broj dobitnih kombinacija strogo limitiran i uglavnom rezerviran za one s velikim ulozima, dok je većina unaprijed osuđena postati gubitnicima.


Izložba objedinjuje dvadesetak radova hrvatskih i inozemnih umjetnika, izvedenih u širokom medijskom rasponu od slikarstva, crteža i objekata do videa, filmova, instalacija i performansa, uglavnom nastalih u posljednjem desetljeću, premda ima i onih iz starijih razdoblja, poput filma »Inflacija« njemačkog slikara, redatelja i teoretičara filma Hansa Richtera (1888-1976), člana dadaističke skupine u Zürichu. Film je snimljen za vrijeme Velike depresije u Njemačkoj i do sada nije prikazivan u Hrvatskoj.


O ništavnoj vrijednosti građana, osjećaju nesigurnosti, o nepovjerenju u institucije sustava, o velikim i malim igračima, o odnosu materijalnog i duhovnog, umjetnici govore satirično, oporo i duhovito. Više radova doslovno je izvedeno u formatu igara na sreću koje mame obećanjem brzog uspjeha, a mnogi se bave i rastućim zanimanjem za proročansko i nadnaravno.




Nizozemski umjetnik Gabriel Lester snimio je video »The Big One« u kojem kamerom kruži po kupoli digitalnog planetarija izazivajući osjećaj vrtoglavice, pri čemu prikazuje spektakularno iščekivanje lutrijske objave nalik očekivanju božanskog ukazanja.


Tomislav Brajnović u svjetlosnoj instalaciji »Zlato« krilaticu »In God We Trust« otisnutu na američkom dolaru, zamjenjuje svjetlucavim natpisom »In Gold We Trust«, dok Daria Žmak Kunić u radu »Dijagnoza« žučne kamence pretvara u zlatne grumenčiće.


U crtežima Mirne Kutleše glavni su akteri životinjski likovi, predatori i lovine. Siniša Labrović u seriji fotošopiranih fotografija pod nazivom »Arkadija« fasade različitih institucija moći poput Sabora, Vlade, Katoličke crkve ili Hrvatske narodne banke zamjenjuje idiličnim pejzažima, jer kada pomislimo na njih – »zar nam se ne javljaju prizori sklada i radosti, znanja i požrtvovnosti, junaštva i časti, ljepote i veličajnosti, idealizma i ljubavi, pregalaštva za istinu i marnog rada za opće dobro?!«


Izložba će biti otvorena do 23. listopada.