S postava izložbe u Gliptoteci – u prvom planu »tuljci« i »forme« / Foto Davor KOVAČEVIĆ
Realizirana nepune dvije godine nakon smrti umjetnice, ova izložba ispravlja nepravdu prema Branki Uzur. U domovini nije postigla valorizaciju kakvu njezin opus zaslužuje – dijelom zbog toga što je dugo, od kraja osamdesetih, živjela na Cipru i u Australiji, ali ponajviše zato što se dominantno bavila keramikom – koja je u hrvatskoj umjetnosti zanemarena i ne baš ozbiljno shvaćena
Zanimljiva i osebujna umjetnica dinamičnog životnog puta, Branka Uzur, nije u domovini postigla prepoznatljivost i valorizaciju kakvu njezin opus zaslužuje – dijelom zbog toga što je od kraja osamdesetih živjela u Australiji, ali ponajviše zato što se dominantno bavila keramikom – koja je u hrvatskoj umjetnosti dugo vremena zanemarena i ne baš ozbiljno shvaćena. Njezina retrospektivna izložba u Gliptoteci svjedoči, posredno, o jednom drugom vremenu, u kojemu je keramoskulptura uživala dostojanstvo i poštovanje.
Koncem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, u zlatno doba keramike, Branka Uzur je s Akademije za primenjenu umetnost u Beogradu (današnjeg Fakulteta primenjenih umetnosti Univerziteta umetnosti u Beogradu) izašla kao zrela i samosvjesna umjetnica puna želje za eksperimentom.
Uvodni dio postava izložbe u Gliptoteci pokazuje da su ti eksperimenti bili mahom uspjeli: izloženi su njezini reljefi u pečenoj zemlji, prikazi harlekina, motiva koji ju je privlačio svojom zlosretnom melankolijom i kojima se vraćala u seriji akvarela, uljima na platnu i oslikanim pločama u keramici.
Ispravljanje nepravde
Strah od letenja
Od Nikozije do Sydneya
Kad je završio UN-ov projekt na Cipru, 1992. godine, odlazi u Australiju, u Sydney. U toj novoj kulturnoj sredini, koja nije pokazivala tragove osobite naklonosti prema keramici, umjetnica se sve više počela okretati slikarstvu. Slikala je portrete, životinje, automobile i namještaj, mahom na platnima velikih dimenzija. Za portrete slavnih Australaca stekla je priznanje i nekoliko bitnih nagrada.
Osobito su zanimljivi portreti suvremenika, slikani gotovo u prirodnoj veličini, postavljeni frontalno u statičnim pozama, bez ikakve naznake pokreta.
– Zanimljiv je i depersonalizirani ciklus slika s namještajem – naslonjačima, tabureima i krevetima, i ciklus slika s automobilima. Autorica je uspjela na platnima prikazati »ispraznost« salona za namještaj ili autosalona. To su simboli potrošačkoga društva naše svakodnevice i fragmenti suvremenoga života koji nas okružuju, banalni prizori naslikani bez komentara. Namjerno depersonalizirane, Brankine slike svoju izražajnost temelje na kombinaciji boje i oblika i na njihovu suodnosu – ističe Lida Roje Depolo, koja primjećuje da se slikarstvo Branke Uzur u velikom dijelu oslanja na iskustvo pop-arta i suvremenoga dizajna.
Umjetnički dnevnik
– Zaintrigirali su me izuzetni portreti Charlesa Blackmana, crteži ugljenom nastali potkraj devedesetih godina, kad se autorica intenzivno družila s tim poznatim australskim umjetnikom. Branka je volontirala u udruzi koja se brinula o starim umjetnicima za koje se nitko nije skrbio. Charles Blackman bio je boem i alkoholičar, a patio je i od demencije. S njim je vrijeme provodila tako što su zajedno crtali i razgovarali. Tada su nastali ovi portreti ostarjelog umjetnika, vrlo živi i neposredni.
Posljednjih godina života, Branka Uzur je opsesivno vodila neobični umjetnički dnevnik. Zapravo se radi o debelim crtaćim blokovima prepunim crteža olovkom, nastalih u rasponu od 2004. do posljednjih dana života. U njima su stotine skicoznih, brzopoteznih portreta ljudi koje je umjetnica susretala ili se s njima intenzivnije družila. Često bi nepoznate ljude zamolila za poziranje; svi su uvijek rado pristajali. Portreti su nastajali na licu mjesta, za minutu-dvije.
– Ja ove crtanke čuvam kao dnevnike. Portreti imaju datume; vremena i imena mjesta na kojima su nastali, napisala je Branka Uzur.
U Hrvatsku se vratila prije nekoliko godina. Kupila je stan u Opatiji i ondje živjela do smrti.
Ono što ostaje nakon obilaska izložbe je osjećaj neke neodređene tuge i melankolije koja se isprepleće s humorom i ironijom.
– Njezina keramoplastika profinjena je parodija, često ludička, prepuna maštovitih rješenja i višeznačnih poruka, primjećuje Lida Roje Depolo.
Izložba Branke Uzur ostaje otvorena do 30. siječnja.