Angažirani studentski radovi

Izbor sa Svjetskog bijenala: U Muzeju grada Rijeke izložba studentskih plakata

Nela Valerjev Ogurlić

Foto V Karuza

Foto V Karuza

U Muzeju grada  Rijeke do 20. kolovoza može se pogledati gostujuća  izložba Akademije umjetnosti iz Novog Sada  koja predstavlja  izbor radova  sa Svjetskog bijenala studentskog plakata. Svjetski bijenale  plakata organizira se  naizmjence  sa Svjetskim bijenalom studentske fotografije, a Muzej grada Rijeke već nekoliko  godina  predstavlja izabrane  radove s obje  manifestacije.Na ovogodišnji, šesti  po redu  Bijenale plakata, prispjelo je oko 2,5 tisuće radova  više od tisuću studenata iz 48  država, s  gotovo svih  kontinenata, što je do sada  najveći odaziv na  ovu  manifestaciju. Njezin je cilj, kako ističu organizatori,  afirmirati  struku grafičkog dizajna  i komparativnom metodom  predstaviti najbolja ostvarenja  studenata koji  na  kreativan način  sučeljavaju svoja razmišljanja o istim ili različitim globalnim problemima.

Studentski plakati bave se kroz verificirane nastavne programe istraživanjem svih društvenih pojava socijalne, ekonomske, kulturne i političke provenijencije.


Radove studenata  ocjenjivao je žiri sastavljen od renomiranih grafičkih dizajnera iz Poljske,  Danske, Francuske,  Kine i Srbije u tri  kruga selekcije. Na riječkoj izložbi predstavljena  su  22  plakata  autora  iz Japana, Njemačke, Ukrajine, Srbije, Irana,  Francuske, Estonije, Poljske, Tajvana, Kine, Meksika i Bjelorusije.


Tri prvonagrađena rada  nisu uključena  u  ovaj izbor,  ali  mogu se vidjeti u izložbenom  katalogu  koji  predstavlja  više od stotinu  radova.  Među  studentskim  ostvarenjima  prevladavaju plakati  s područja  kuture, osobito filmski  i  kazališni,  ali  mnogo je i političko-aktivističkih  s  upečatljivim  ekološkim, antiratnim  i humanitarnim porukama, te osvrtima na globalne probleme današnjice – od nekontrolirane  sječe šuma i  genetski  modificirane hrane,  preko ovisnosti o kompjutorskoj tehnologiji,  pitanja  kontrole uma  i  manipulacije  masama  do problema emigranata i  neosjetljivosti za  patnje  stanovnika  u zemljama  Trećeg svijeta pogođenih  siromaštvom i ratovima.




Tako primjerice  crni  plakat iranskog autora  Amira Bayramija  uz  dvije  suze  iz oka  jedva vidljivog  somalijskog  djeteta  poziva da  ga primijetimo  i ne budemo slijepi  za njegovu sudbinu.  Poljska  autorica  Joanna  Bartosik  poderanu  čarapu  s  uzorkom zastave  Europske  unije  koristi  da bi na istodobno  tužan  i duhovit  način dočarala  položaj  Poljske unutar  Europe,  dok  Ya Xuan Yan iz Tajvana  upozorava  da  ratovi  djeci uskraćuje  pravo  na obrazovanje,  na plakatu s motivom eksplodirane grafitne olovke.