Muzej suvremene umjetnosti

“Doručak u Štamparu”: Duhoviti plakati koji traže aktivnog promatrača

Maja Hrgović

Foto: Nenad Reberšak

Foto: Nenad Reberšak

Izložba u Muzeju suvremene umjetnosti predstavlja presjek stvaralaštva Borisa Bućana kroz njegove plakate iz fundusa muzeja, prikupljene donacijama i otkupom – odabrano je oko 150 radova nastalih od konca 60-ih do konca 90-ih godina prošloga stoljeća



ZAGREB  Za Borisa Bućana, slikara, dizajnera i grafičara koji je od konca šezdesetih godina prošlog stoljeća dojmljivo prisutan na domaćoj, ali i inozemnoj umjetničkoj sceni, izložba »Doručak u štampariji« sentimentalno je putovanje u »rane dane«, kad je kao student likovne akademije provodio jutra u tiskari, iščekujući prvi otisak svog novog plakata.


Upravo je plakatima, dijelu Bućanova opusa koji od početka njegova djelovanja najviše intrigira publiku, posvećena ova izložba u Muzeju suvremene umjetnosti, najavljena jučer na konferenciji za novinare.Izložba se otvara sutra navečer i predstavlja presjek stvaralaštva Borisa Bućana kroz njegove plakate iz fundusa muzeja, prikupljene donacijama i otkupom. MSU-ova kolekcija Bućanovih plakata, uz one čuvane u Muzeju za umjetnost i obrt i Nacionalnoj sveučilišnoj knjižnici, najznačajnija je u Hrvatskoj: obuhvaća oko 400 radova nastajalih od kraja šezdesetih do danas. Njujorška MoMA, slavni muzej suvremene umjetnosti, nedavno je, pak, nadopunila svoju kolekciju Bućana s još četiri plakata zahvaljujući donaciji Krešimira Penavića, pa ih sada ima 24. 

Majstor plakata


Za »Doručak u štampariji« odabrana ih je trećina iz MSU-ove kolekcije – oko 150 Bućanovih radova nastalih od konca 60-ih do konca 90-ih godina prošloga stoljeća – a u izboru je sudjelovao i autor. Svi su plakati izvedeni u tehnici sitotiska.


– Boris Bućan autor je za kojeg se bez pretjerivanja može reći da je naveći majstor plakata, istinski umjetnik-slikar. Ovo je dosad najveća izložba njegovih plakata – rekla je ravnateljica MSU-a Snježana Pintarić.




Kronološki predstavljeni, radovi se kreću u rasponu od onih što ih Bućan u sedamdesetima radio za Studenstki centar i kazalište Gavella, pa preko onih u koje je sedamdesetih godina sve spremnije ugrađivao elemente fotografije, do onih nastalih osamdesetih godina, kad se umjetnik »udomaćio« u formatu 2 x 2 metra.


– Iza svakog plakata je neka zasebna misao, morao bih ih pojedinačno predstavljati ako bih htio doći do cjelovite priče o okolnostima u kojima su nastajali, rekao je umjetnik.


Ironični obrati i vizualna duhovitost o kojoj je jučer u MSU-u govorila kustosica Kristina Bonjeković Stojković zajedniči su nazivnik ovih plakata, među kojima je i antologijska »Dantonova smrt« iz 1970., nagrađena 5. Zagrebačkom salonu, dok je Bućan bio tek na prvoj godini Akademije likovnih umjetnosti.Impresivna karijera– Osim tih izrazito grafički reduciranih prikaza kojima se služi na početku svoje karijere grafičkog oblikovatelja, u ozračju konceptualne umjetnosti nakon 1973. sve više uvodi fotografiju kao likovni izričaj na plakatu, rekla je kustosica, istaknuvši da ovi plakati traže aktivnog promatrača, prijemčivog za u njih upisanu ironiju.

Viša konzervatorica-restauratorica Mirta Pavić objasnila je pojedinosti o višemjesečnom poslu na restauraciji i konzervaciji radova.Uz izložbu je tiskan i katalog za koji je jedan tekst napisao i Rick Poynor, međunarodno cijenjeni britanski pisac, kustos, teoretičar i predavač specijaliziran za dizajn i vizualnu kulturu.


Boris Bućan samostalno izlaže od početka sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Njegovi su radovi u prestižnim muzejima i galerijama diljem svijeta. Predstavljao je Hrvatsku na Venecijanskom bijenalu 1984., na Bijenalu u São Paulu 1979. i 1989. i na Trijenalu u Milanu 1992. godine. Hrvatsko dizajnersko društvo 2006. mu je dodijelilo nagradu za životno djelo, a iste je godine postao članom Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.