Svjetlo baroka

Događaj sezone: Otvorena izložba talijanskog majstora Il Guercina

Maja Hrgović

Izložba je organizirana povodom talijanskog predsjedanja Vijećem Europske unije, pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Italije Giorgia Napolitana i predsjednika Hrvatske Ive Josipovića



ZAGREB » Majstor talijanskog baroknog slikarstva, famozni Il Guercino, na velika je vrata sinoć ušao u hrvatsku kulturu: izložba njegovih najboljih radova svečano je sinoć otvorena u Muzeju za umjetnost i obrt, pod entuzijastičnim kumstvom političara i kulturnjaka. »Guercino – svjetlo baroka«, tako se zove izložba koja će domaćoj publici do kraja siječnja iduće godine približiti opus ovog osebujnog umjetnika, prvog čovjeka bolonjske škole i, u vrlo doslovnom smislu, »trendsettera« likovnog svijeta, na čije su se utjecaje europski slikari naslanjali stoljećima nakon njegove smrti.


Vezan uz Cento


Strogo osiguranje pratilo je ovaj projekt otkako su prije desetak dana radovi stigli u Zagreb u posebnim klimatiziranim sanducima – a sinoć su mnogi zainteresirani Zagrepčani ostali ispred MUO-a. Izložba, koja je već i prije otvorenja proglašena kulturnim događajem sezone, ima i snažan politički predznak: organizirana je povodom talijanskog predsjedanja Vijećem Europske unije, pod visokim pokroviteljstvom predsjednika Republike Italije Giorgia Napolitana i predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića, koji je na otvorenju govorio o važnosti ovog mjesecima pripremanog projekta za domaći kulturni krajolik.    


   Il Guercino, punim imenom Giovanni Francesco Barbieri, rođen je u gradiću Centu u veljači 1591. godine. Uz taj je gradić ostao vezan cijeli život pa je insitucija koja danas skrbi o njegovoj ostavštini i iz koje je u Zagreb pristigla premoćna većina njegovih radova, upravo Pinakoteka iz Centa. Gradić je prije nekoliko godina pogođen potresom, a idealni uvjeti pohrane njegovih radova dovedeni su pod upitnik, zbog čega je odlučeno da Il Guercino (doslovno, ovaj nadimak znači »škiljavi«) krene na jednu od iznimno rijetkih izložbenih turneja. Ovi radovi, koji su Italiju napuštali vrlo rijetko, prije Zagreba su izloženi u Varšavi, a nakon Zagreba idu u Tokio i Boston.


»Čudo prirode«




O potresu u Centu ravnatelj MUO-a Miroslav Gašparović govori kao o »tajnoj vezi« koja spaja Italiju s poplavom pogođenom Hrvatskom. Kao znak prepoznavanja tih dviju elementarnih nepogoda, MUO je pokrenuo i humanitarnu akciju: prihod od prodaje vrijednog dvojezičnog kataloga bit će doniran obiteljima u poplavljenom slavonskom selu Đurići.    


   Velika je sreća da je Guercina »udomio« MUO, institucija koja je stekla prepoznatljivost agilnim marketinškim pothvatima, zahvaljujući kojima su i izložbe skromnijeg opsega i značenja stekle status likovnih »bestsellera«. U kulturnim krugovima proteklih se dana moglo čuti da Il Guercino ne zaslužuje ovoliku pompu jer je, zapravo, relativno nepoznat autor. Organizatori iz MUO-a rade tome u brk.


   Čime će ova izložba privlačiti posjetitelje iz cijele Hrvatske? Odgovor je još 1617. godine dao Ludovico Carracci, zaneseno kliknuvši: »On je čudo prirode, čudo koje zadivljuje onoga tko vidi njegova djela!«. Među radovima – a ukupno ih je 35 – dominiraju oni sa sakralnim motivima: »Sveti Bernardin i sveti Franjo Asiški u molitvi pred Majkom Božjom loretskom« iz 1618., »Bogorodica s djetetom koje blagoslivlja« iz 1629., »Propovijed svetog Ivana Krstitelja« iz 1650., na kojoj Krstitelj u ekstatičnom, gospelskom propovijedanju, raskriljuje gole mišićave ruke; ta je slika puna strasti jedna od ključnih u njegovu opusu, kao i ona najveća, »Katedra svetog Petra« iz 1618., koja prikazuje novozavjetni događaj predaje ključeva nebeskih svetom Petru i njegovo ustoličenje na mjesto prvog čovjeka institucije Crkve.