"IAB 2016."

Bijenale industrijske umjetnosti: Manifestacija koja ocrtava novi svijet

Vanesa Begić

Foto Glas Istre

Foto Glas Istre

Bijenale nije izložba samo za kritičare i poznavatelje umjetnosti – Labin je postao radionica i igraonica, zajednica ljudi koji žive uz umjetnost, a po tome će ovaj grad biti prepoznatljiv u svijetu



LABIN Prvi bijenale industrijske umjetnosti – IAB 2016. naslovljen »Utopia = reality« otvoren je jučer u podne ispred labinske Lamparne, a njegovi izložbeni prostori bit će u cijelom Labinu. Središnji dio manifestacije posvećen je izložbi Josepha Beuysa (1921- 1986), jednog od najvećih umjetnika 20. stoljeća.


Sve je počelo umjetničkim performansom ispred Lamparne, o kojem je Dean Zahtila, čelni čovjek Bijenala i Labin Art Expressa kazao:


 – Kako je 21. godine 20. stoljeća rečeno »Kova je nasa«, 21. godine 21. stoljeća bit će rođeno jedno dijete, jedno novo djelo – podzemni grad rođen u utrobi zemlje, i zato trebamo tri puta reći »Sretno!«. Upravo zato smo ovaj performans počeli tako što smo upalili instalaciju posvećenu Krešimiru Farkašu, jednom od kreatora te vizije i projekta koji, nažalost, više nije s nama.»




U govorima uoči otvorenja samoga Bijenala, labinski gradonačelnik Tulio Demetlika kazao je da on, kao i svi Labinjani, osjećaju zahvalnost prema barunici Lucreziji De Domizio Durini, kustosici ove manifestacije, koja je napravila nešto značajno i važno za Labin.


U znaku umjetnosti


 – Ona je svoje bogato iskustvo pedesetogodišnjeg rada pretočila u osmišljavanje programa Bijenala, a pri tome je donijela novi pogled na svijet i na umjetnost. Pokazala je ljudske vrijednosti u najboljem svjetlu, kao i veliku brigu za očuvanje prirode. Ovdje će se svojim djelima predstaviti 80 umjetnika iz cijeloga svijeta, sa svih kontinenata, a sveukupno će ih na svim događanjima do kraja rujna nastupiti više od stotinu. Cijeli će grad živjeti u znaku umjetnosti. Da mi je netko prije dva mjeseca rekao što će se sve tu dogoditi, ne bih vjerovao. To nije izložba samo za kritičare i poznavatelje umjetnosti – Labin je postao radionica i igraonica, zajednica sretnih ljudi koji žive uz umjetnost, a po tome će ovaj grad biti prepoznatljiv u svijetu – kazao je Demetlika.


Barunica Lucrezia de Domizio Durini na početku svog vrlo nadahnutog govora kazala je da je sretna što je u Hrvatskoj koju posjećuje već trideset godina, te što je sudjelovala u otvorenju nečeg tako značajnog kao što je Bijenale industrijske umjetnosti u jednom sasvim posebnom ambijentu.


 – Tu sam od 1. veljače, bit ću ovdje još danas i sutra, mislim da je to jedan od mojih životnih projekata i zato sam htjela da ovdje budu prisutni, dakako kroz umjetnost, moj pokojni suprug Buby Durini i veliki Joseph Beuys. Labin je sada poput svojevrsne oaze, naišla sam na puno istinskih ljudi i sretna sam što prenosim Beuysovu misao. Suprug i ja puno smo surađivali s njime, i on je za mog supruga govorio da mu je to talijanski brat. Beuys je često znao reći da je cijeli život umjetnost, i da su svi ljudi umjetnici. Ne na način da svi crtaju, pišu, slikaju ili štogod već, nego da i u onome što radi ratar koji obrađuje zemlju, kuhar, inženjer, kućanica, ima umjetnosti. Htjela sam prikazati drukčiji Bijenale, gdje dolazi do izravnijeg i prisnijeg odnosa između umjetnika, eksponata i publike. Željela sam demokratski i pedagoški bijenale, koji ocrtava novi svijet. Zato sam, ne putem galerija, mecena i drugog, nego putem poznanstva i suradnje, pozvala 80 umjetnika iz čitavog svijeta da ovdje izlože svoja djela.

Posjetitelj će vidjeti djelo, ispod njega ime i prezime umjetnika te njegov kontakt. Na taj će način moći komunicirati i kontaktirati, no to nema nikakve veze s biznisom. Ovdje nisu izložena Beyusova djela, to su djela za muzeje, za kolekcije kolekcionara – ovaj Bijenale je nešto posve drukčije.  


Važni autori


Velika je uloga i ekologije te ljubavi prema prirodi u toj izložbi. Beyus je bio u pokretu zelenih od samih početaka, ali kada je to postala stranka i kada je to poprimilo drukčije mjere, otišao je. On je imao puno širu viziju ekologije, njegovo poimanje svega toga je antropološko – kazala je vrlo nadahnuto barunica Durini.


Za sebe je rekla da se ne bavi politikom, da ne izlazi na izbore i referendume, da ne ide u crkvu, ali kazala je Labinjanima da mogu biti ponosni na svog gradonačelnika Demetliku. Naglasila je i veliku ulogu Deana Zahtile koji ju je angažirao da bude kustosica međunarodnog dijela manifestacije.


 – Dokle god bude postojao jedan čovjek, jedna jedina biljka, postojat će i umjetnost, zaključila je barunica.


Selektor i kustos domaćeg programa Branko Franceschi istaknuo je važnost ovog uspješnog projekta u području kreativne industrije. Naglasio je da je Bijenale poprimio posebnu dimenziju te da su ovdje prisutni važni autori sa svojim djelima, a cijeli će Labin nekoliko mjeseci živjeti uz umjetnost na raznim lokacijama.


Bijenale je otvorio umjetnički ravnatelj Damir Stojnić, zahvalivši se predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović na pokroviteljstvu, kao i županu Valteru Flegu, kustosima i umjetnicima koji su došli ili dostavili svoja djela.


Potom je otvorena izložbe posvećena Josephu Beyusu, koji je i fokus Bijenala. Prisutno je i Slobodno međunarodno sveučilište (Free International University) iz Amsterdama i Berlina koje su ovaj umjetnik i njegov prijatelj Heinrich Boll osnovali u pet zemalja svijeta, a barunica Durini bila je predsjednica za Italiju.


Bijenale industrijske umjetnosti zamišljeno je kao nulta točka budućeg muzeja umjetnosti i industrije podzemnog grada.