Riječki umjetnik

“Arhitektura optimizma”: Igor Eškinja samostalno izlaže u pariškoj galeriji

Kim Cuculić



U galeriji »Alberta Pane« koja se nalazi iza Centra Pompodou u Parizu, do 3. prosinca priređena je prva samostalna izložba riječkog umjetnika Igora Eškinje. Izložba »Contracts« predstavlja seriju novih radova – fotografija i instalacija, kojima autor istražuje višestruke pozicije umjetničkog rada između materijalnosti i apstrakcije.


Pritom slika postaje forma u kojoj se različiti dijelovi susreću na paradoksalni i kompleksan način. Kako piše u katalogu izložbe, Igor Eškinja konstruira svoje arhitekture percepcije sa suptilnošću i elegancijom.


– Umjetnik »izvodi« objekte i situacije, »hvatajući« ih u intimnoj i tihoj tranziciji iz dvodimenzionalne u trodimenzionalnu pojavnost. Koristeći jednostavne materijale, kao što su ljepljiva traka ili električni kabeli, Eškinja ih upotrebljava s iznimnom matematičkom preciznošću. Na taj način stvara novu kvalitetu koja je iznad fizičke pojavnosti, ulazeći u zonu imaginativnog i nepredvidljivog – navodi se u katalogu izložbe.U izjavi za naš list Igor Eškinja kaže da se radi o privatnoj galeriji, s kojom je već ranije surađivao na tri grupne izložbe.– Prošle godine pozvali su me da u galeriji »Alberta Pane« postavim samostalnu izložbu. Dojmovi s otvorenja izložbe su jako dobri. Otvorena je upravo u tjednu kad se u Parizu održavao sajam suvremene umjetnosti. Tada su se u gradu odvijala brojna zbivanja i na moju izložbu, koja je postavljena u središtu Pariza, došlo je puno ljudi – zadovoljan je riječki umjetnik.

Na pariškoj izložbi predstavljeno je i Eškinjino djelo »Arhitektura optimizma«, za koje je ove godine dobio prvu nagradu na natječaju [email protected]. Nagrađena instalacija bazira se na vizualnom materijalu snimljenom u riječkim stambenim naseljima izgrađenima 1970-ih godina te pariškom predgrađu Vitry sur Seine. Obje urbanističke cjeline zapravo su velike spavaonice visokog modernizma – jedna u kojoj se stanovništvo kontinuirano smanjuje, a druga je vitalna i živa. Na velikom zastoru nalaze se riječki neboderi snimljeni u noćnim satima u trenutku u kojem ne gori nijedno svjetlo. Nasuprot tome vidimo slične stambene zgrade iz Vitryja u kojima svjetla dnevnih boravaka ostavljaju trag i formiraju svjetlosne crteže.


Između tih sličnih, a opet različitih fotografija, su stolovi s neotisnutim listovima dnevnih novina (Novog lista), na kojima je sunce ostavilo tragove sugerirajući mješavinu riječkih urbanih veduta s imenima obitelji, multietničkih stanovnika pariškog predgrađa.Igor Eškinja diplomirao je 2002. slikarstvo na Accademia di Belle Arti u Veneciji. Izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Sudjelovao je na rezidencijalnim programima u New Yorku, Marseilleu i Beču. Dobitnik je nekoliko nagrada među kojima se ističu nagrada »Radoslav Putar« (2004), Henkelova nagrada za mladog umjetnika (Kulturkontakt, Beč, 2006) i druga nagrada na natječaju [email protected] (Zagreb, 2007). Radovi mu se nalaze u javnim kolekcijama: MSU Zagreb, MMSU Rijeka, MAXXI Rim, Fondation city of Madrid… Živi i radi u Rijeci.