Gabrijela Krmpotić Kos / Snimio Silvano Ježina
Smjenu Krmpotić Kos zatražio je opatijski vijećnik Vedran Kružić, smatrajući da je njeno imenovanje »čisti promašaj, primjer političkog uhljebljivanja o kojem će se pisati u udžbenicima« te da je njeno ponašanje »u potpunoj suprotnosti s vrijednostima koje želimo razvijati u našoj regiji, a to su tolerantnost, otvorenost i kultura dijaloga«. Naši sugovornici govore o problemima s kojima su se suočili surađujući s njom
Hrvatski muzej turizma u Opatiji ove godine obilježava desetu godišnjicu djelovanja, ali atmosfera u kojoj se priprema za obilježavanje jubileja sve je samo ne slavljenička. Otkako je početkom srpnja na čelo muzeja došla Gabrijela Krmpotić Kos, profesorica glazbene umjetnosti iz Zagreba, s diplomom Muzičke akademije i poslijediplomskim studijem iz kulturnog i medijskog upravljanja završenim u Salzburgu, već su dvije osobe dale otkaz, iz Muzeja je otpušteno dvoje studenata, na suradnji se zahvalila i čistačica, a o neugodnim iskustvima s ravnateljicom svjedoče i vanjski suradnici.
Osim Nataše Babić, kustosice koja je nedavno dala otkaz uz obrazloženje da je bila izložena sustavnom omalovažavanju v. d. ravnateljice, a u otkaznom je roku, kako tvrdi, otkrila i da joj neovlašteno nadzire elektroničku poštu, čita njezine mejlove i prosljeđuje ih drugima, svoja iskustva su s nama podijelili nezavisna kustosica Sonja Švec Španjol, kojoj je Gabrijela Krmpotić Kos otkazala izložbu planiranu za studeni, te kolekcionar Duško Večerina, čiju je izložbu skratila za mjesec dana.
Razgovarali smo i s jednim od dvoje studenata kojima je Gabrijela Krmpotić Kos otkazala suradnju, ali je želio ostati anoniman, kao i pripravnica na stručnom usavršavanju koja je u HMT-u stažirala od ožujka do rujna, da bi nakon šest mjeseci ravnateljici uručila otkaz.
Sve njihove pritužbe podastrijeli smo i Gabrijeli Krmpotić Kos, s kojom smo vodili iscrpan razgovor, ali smo njezina objašnjenja i komentare, kojih je bilo iznimno mnogo, morali izostaviti, jer ih je ravnateljica u postupku autorizacije povukla uz objašnjenje da nema uvid u kompletan tekst pa ne može proniknuti u razloge našeg izvještavanja.
Na funkciju v. d. ravnateljice Hrvatskog muzeja turizma Gabrijelu Krmpotić Kos imenovala je ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek, uz suglasnost opatijskog gradonačelnika Ive Dujmića. Na njihove su adrese Nataša Babić, Sonja Švec Španjol i Duško Večerina odaslali više upozorenja o neprofesionalnom ponašanju ravnateljice, a zbog izostanka reakcije nadležnih odlučili su se obratiti javnosti, izražavajući zaprepaštenje činjenicom da je ministrica kulture na čelo Muzeja postavila osobu koja se već iskazala problematičnim djelovanjem u zagrebačkim ustanovama kulture.
Niz problema
Sonja Švec Španjol tako kaže da je riječ o osobi pozamašne povijesti vrlo problematičnih odnosa u svim ustanovama u kojima je radila, no koja unatoč tome i dalje dobiva rukovodeće funkcije u kulturnim institucijama.
– Otkad je došla na čelo Muzeja, proizvela je niz problema, od kojih je jedan i otkazivanje putujuće izložbe Ive Friščića, koja je trebala biti realizirana u studenom. Otkazala ju je s objašnjenjem da izložba nije ni u financijskom ni u godišnjem planu Muzeja, što nije istina. Izložba je u programu koji je odobrio Grad Opatija i zajedno s Turističkom zajednicom osigurao financije za njezinu realizaciju. Imam i pismo namjere s potpisom bivše ravnateljice koja potvrđuje da će se izložba realizirati – kaže Švec Španjol i podsjeća da je s Natašom Babić proljetos već realizirala izložbu Ive Šebalja, besprijekorno organiziranu, da bi dolaskom Gabrijele Krmpotić Kos sve krenulo naopako.
– Ljudi u Muzeju izloženi su svakodnevnom maltretiranju, suradnici se lažu i obmanjuju, a Grad i Ministarstvo kulture, koji su o svemu obaviješteni, ne reagiraju. Gospođa Krmpotić Kos pritom uopće nije zabrinuta činjenicom da smo kontaktirali nadležne, jer je očito dobro zaštićena – kaže kustosica i zapaža da se u HMT-u ponavlja repriza slučaja kad je Gabrijela Krmpotić Kos bila na čelu Kulturno-informativnog centra u Zagrebu.
O dosadašnjem radu Gabrijele Krmpotić Kos može se pronaći mnogo tragova u medijima, a u pravilu je riječ o skandalima povezanim s optužbama da maltretira suradnike, dok o nekim kreativnim doprinosima i projektima koje je vodila gotovo nema priloga. Široj javnosti vjerojatno je najpoznatija upravo po skandalu u KIC-u, otprije četiri godine, kad su je najprije mlada povjesničarka umjetnosti Marija Borovičkić, a potom i voditelj Antun Maračić te kompletan Stručni savjet Galerije Forum optužili za verbalno i psihičko zlostavljanje i opstrukciju rada galerije.
Neprofesionalan odnos
Ozbiljne primjedbe na njezino ponašanje imali su i djelatnici Koncertne direkcije Zagreb, u kojoj je radila gotovo sedamnaest godina. Na spomen mogućeg povratka bivše kolegice u Direkciju, zaposlenici su se jednoglasno usprotivili pismom u kojem su iskazali jasan stav da ne žele da ju se ponovno zaposli u ovom kolektivu zbog »izuzetno nesavjesnog odnosa prema poslovnim zadacima i poslovnim partnerima koji su rezultirali moralnom i materijalnom štetom za ustanovu, a isto tako vrlo narušenom i nadasve neprofesionalnom odnosu prema kolegama i naređenima.«
Zaposleničko vijeće Koncertne direkcije pismo je odaslalo Ivici Lovriću, pročelniku Gradskog ureda za obrazovanje kulturu i sport u Gradu Zgrebu 30. prosinca 2013. S velikim je otporom djelatnika dočekana i najava da bi se mogla zaposliti u Centru za kulturu Trešnjevka.
Maliciozne primjedbe
Prema riječima Gabrijele Krmpotić Kos, nakon što je Nataša Babić dala otkaz i prvi put istupila u javnosti, njena je prethodnica jedina imala ovlasti globalnog administratora pa je mogla sama namjestiti postavke tako da izgleda da joj drugi čitaju poštu. Zbog sumnje da je hakirala sustav najavila je da će slučaj prijaviti policiji. Babić, međutim, posjeduje i dokaz da su njezini mejlovi distrubuirani izvan ustanove, na kojem se jasno vide imena pošiljatelja i primatelja poruke pa kaže da će ga rado priložiti u istrazi, zajedno s mejlovima ravnateljice koji pokazuju na koji je način s njom komunicirala.
– Prvi put sam se obratila osnivačima ustanove zbog širenja priče da Muzej nema novca za rad, jer sam ja sve potrošila. Iako financijska izvješća pokazuju da je novoj v. d. ravnateljice ostavljeno više od 50 posto budžeta planiranog za ovu godinu, to je priča koju plasira u javnosti da bi me diskreditirala – govori Nataša Babić dok opisuje metode kojima ju je Gabrijela Krmpotić Kos, kako kaže, mobingirala: od konstantnih zahtjeva za predajom raznoraznih izvješća i dokumentacije, iako joj je sve bilo na raspolaganju završetkom primopredaje, preko podcjenivačke i uvredljive e-mail komunikacije; od smanjivanja planiranih sredstava za izložbu na kojoj je radila, do toga da joj je iz ureda u vrijeme dok je izbivala uzela kompletnu dokumentaciju. Jedan od »krimena« zbog kojeg je ukorena bio je i taj što se upustila u nedopušten razgovor s ravnateljem Muzeja grada Rijeke Ervinom Dubrovićem.
– Kolega me nazvao zato što je došao u posjed građe o Opatiji koja bi možda bila zanimljiva Hrvatskom muzeju turizama, pa je predložio da je dođem pogledati. Kad sam o tome obavijestila ravnateljicu, poslala mi je mejl da se ne bih smjela upuštati u takve razgovore, jer »o tome može razgovarati samo ravnatelj s ravnateljem«. Kolega Marin Pintur dobio je opomenu zbog kršenja obveza iz radnog odnosa zato što je održao stručno vodstvo po muzeju »bez njezinog znanja i dozvole«, a tog je dana bio jedini stručni djelatnik na raspolaganju i to mu je posao. Općenito nam je zabranjena svaka direktna komunikacija s trećim osobama ili preuzimanje radnih zadataka; sve se počelo tretirati kao »zadiranje u ravnateljske poslove«.
Dnevno sam bila na meti njenih malicioznih primjedbi, sumnjičenja i optužbi. Kad sam shvatila da konstruktivna suradnja nije moguća, zatražila sam raskid Ugovora o radu, a kad sam u otkaznom roku otkrila da mi kontrolira i elektroničku poštu, odlučila sam smjesta otići i dala izvanredni otkaz. Smatram da je napadnut moj profesionalni, stručni pa i osobni integritet – kaže Nataša Babić i podsjeća da je nadzor elektroničkih komunikacija bez znanja zaposlenika u protivnosti sa Zakonom o zaštiti osobnih podataka.
Ponižen i prevaren
Ozbiljne primjedbe na rad ravnateljice ima i kolekcionar Duško Večerina, koji godinama prikuplja djela hrvatskih i stranih, ponajviše austrijskih, njemačkih i mađarskih umjetnika, koji su od sredine 19. pa do sredine 20. stoljeća dolazili na Jadran i slikali živopisne predjele duž obale što se proteže između Pirana i Boke kotorske. Zbirka je predstavljena na izložbi »Jadran nadahnuće 1840. – 1940.«, koja je trebala biti otvorena od 26. svibnja do 5. studenog, o čemu je javnost obaviještena putem plakata, kataloga, postera, razglednica, novina i elektroničkih medija, ali je naglo prekinuta mjesec dana prije planiranog termina zatvaranja, o čemu Gabrijela Krmpotić Kos, kako tvrdi Večerina, njega nije smatrala potrebnim informirati.
Povod zatvaranju izložbe bio je nalog Konzervatorskog odjela Rijeka od 21. rujna u kojem se ističe da hitno, a najkasnije u roku od 30 dana, treba ukloniti knauf ploče sa stropa i zidova izložbenog prostora, jer je uslijed jakih oborina prokisnuo krov Vile Angioline pa treba ustanoviti mjesto prodora vode da bi se utvrdile mjere sanacije i vidjelo u kojoj je mjeri vlaga zahvatila izvorne zidove. Osim toga bilo je potrebno dovršiti i restauratorska sondiranja izvorne zidne građe zbog izrade konzervatorsko-restauratorske dokumentacije i projekta rekonstrukcije Vile.
Pročelnica Konzervatorskog odjela Biserka Dumbović-Bilušić kaže da radovi nisu mogli pričekati najavljeno zatvaranje izložbe, jer se primiče rok za dovršetak projekta rekonstrukcije Vile Angioline, koji će biti prijavljen na EU fondove, a i svako odgađanje provođenja mjera sanacije moglo bi dovesti do daljnjih šteta i povećati troškove sanacije. Duško Večerina, međutim, nije uvjeren da je tome baš tako. Osjeća se izigranim i povrijeđenim, jer smatra da ga je ravnateljica barem trebala obavijesti o toj odluci, a Gabrijela Krmpotić Kos ga uporno ignorira i odbija izravnu komunikaciju.
– Sredinom rujna obišao sam izložbu koja je izazvala veliku pažnju turista i proučio knjigu dojmova. Uz izuzetno povoljne osvrte, zapazio sam da su posjetitelji uglavnom stranci, pa sam želio predložiti ravnateljici da o održavanju izložbe obavijesti škole u okolici. Vrlo sam se neugodno iznenadio, jer mi se nije željela javiti, nego je preko pripravnice poručila da joj pošaljem mejl s temom koja me zanima, pa će mi ona mejlom i odgovoriti. Nedugo potom javila mi se gospođa Babić, koju je ravnateljica zadužila da me nazove i pita što sam trebao. Sutradan me Nataša Babić obavijestila da se odlukom ravnateljice izložba skida zbog restauratorskih radova – kaže Večerina, dodajući da je poslije toga ravnateljici uputio i zamolbu da mu po cijeni tiska omogući otkupa dijela kataloga, postera i razglednica, ali do danas nije dobio odgovor.
– Takav odnos prema suradnicima smatram krajnje neprofesionalnim i omalovažavajućim. Osjećam se baš poniženim, a prevarena je i publika – kaže Večerina.
Higijena poslovanja
Jednako tako osjeća se i dvadesetogodišnji student (koji je želio ostati anoniman), koji se ravnateljici zamjerio jer je primijetio da je stalak s predmetima za prodaju suvenira postavila na mjesto u holu na kojem se turisti najviše vole fotografirati, pa je predložio da ga pomakne.
– Odmah nakon toga nazvala je voditelja studenata da mi otkaže suradnju, s obrazloženjem da sam nesposoban. S obzirom da sam šest mjeseci radio u Muzeju i do tada nitko nije imao pritužbi, poslao sam mejl ravnateljici s molbom da mi pojasni razloge svoje odluke. Odgovorila mi je da je zbog promjena u radu Muzeja smanjena potreba za angažiranjem studenata, što je bezobrazna laž, jer je tjedan dana prije toga objavljen oglas da ih Muzej traži još petero – kaže student.
Djelatnici Muzeja ukazali su nam i na činjenicu da u Muzeju već dva mjeseca kao stručni suradnik radi Anamarija Lukšić, kći lokalnog političara Đanija Lukšića, bliskog opatijskom gradonačelnika, ali nije im jasno kako je i zbog čega angažirana s obzirom da je po struci dizajnerica tekstila.
Na dušu ravnateljice stavljaju i zastrašivanje tvrdnjama da je iz Ministarstva kulture poslana da napravi stručnu analizu o tome treba li Muzej opstati. Obavijestila ih je da je na rujanskoj sjednici Gradskog vijeća Opatije i vijećnik Vedran Kružić postavio pitanje treba li Opatiji Hrvatski muzej turizma, no u zapisniku sjednice, javno dostupnom na portalu Grada Opatije, nismo našli takvo pitanje, a Kružić nam je i osobno potvrdio da ga nikad nije izgovorio.
– To je potpuna neistina. U kontekstu rasprave o novom opatijskom projektu »Amerikanski vrtovi« samo sam konstatirao da Gradsko vijeće treba imati informaciju o prodaji ulaznica i prihodima koje kulturne institucije ostvaruju na osnovu uloženog. Govorio sam o higijeni poslovanja, a ne o tome je li nam Muzej potreban. Dapače, mi cijelo vrijeme razmišljamo kako multimedijalno unaprijediti Muzej i učiniti ga atraktivnijim. To znači da u Muzej želimo uložiti još više novca, a želimo i da djeca iz opatijskih škola i vrtića postanu njegovi korisnici. No gospođa Krmpotić Kos očito koristi naše političke rasprave i izvrće izjave da bi plašila ljude. I kolege iz HAVC-a tuže se na zastrašivanje, otkad je imenovana u Upravno vijeće te ustanove – rekao nam je Vedran Kružić.
Prošli petak Gradsko je vijeće Opatije ponovno zasjedalo, a Kružić je zatražio smjenu ravnateljice, upozorivši da aktualni problemi u HMT-u predstavljaju obrazac ponašanja Gabrijele Krmpotić Kos.
– Njezino imenovanje čisti je promašaj, primjer političkog uhljebljivanja o kojem će se pisati u udžbenicima – primijetio je vijećnik pobunivši se protiv činjenice da ministri dekretima godinama postavljaju ravnatelje Hrvatskog muzeja turizma, a s tom se opaskom složio i opatijski gradonačelnik.
Čekamo odgovor