U "Zajcu"

Druga premijera slavnog Verdijevog “Otella”: Energična Desdemona riječku publiku ostavila bez daha

Slavica Bakić

Strast, ljubomora, tragedija – Luis Chapa i Ana Petričević / snimio S. DRECHSLER

Strast, ljubomora, tragedija – Luis Chapa i Ana Petričević / snimio S. DRECHSLER

Blaževićeva ideja i namjera, kada je dramatruški i redateljski oblikovao Verdijevog »Otella« za riječku pozornicu, bila je da u režiji, interpretaciji i inscenaciji likova, prije svega Otella, Desdemone i Jaga, krene od osobnosti pjevača koji ih oživotvoruju na sceni. Sudeći po onome što se u srijedu navečer moglo vidjeti na sceni HNK-a Ivana pl. Zajca, Blažević je u tome uspio



Dvostruke podjele u operama u kojima svaki operni umjetnik interpretira lik na vlastiti način, prije svega u pjevačkoj dimenziji, nisu ništa neobično. No kada se to ne događa naprosto kao posljedica činjenice da ne postoje dva ista pjevača, nego se konceptualno kreće upravo od pretpostavke da će se režirati dvije različite interpretacije temeljene na specifičnim identitetima, odnosno karakterima pjevača, rezultat su dvije predstave, u mnogim elementima iste, a opet tako različite. Upravo to je bila i ideja i namjera Marina Blaževića kada je dramaturški i redateljski oblikovao Verdijevog »Otella« za riječku pozornicu: da u režiji, interpretaciji i inscenaciji likova, prije svega triju glavnih – Otella, Desdemone i Jaga – krene upravo od osobnosti pjevača koji ih oživotvoruju na sceni.


Sudeći po onome što se u srijedu navečer moglo vidjeti na sceni HNK-a Ivana pl. Zajca, Blažević je – i u tome – uspio, iako je to zapravo bila neka »treća« režija budući da se zbog bolesti pojedinih solista u posljednji trenutak moralo »kombinirati« pjevače iz dvaju postava.


Ženski otpor


Tako će finski tenor Kalle Kanttila morati pričekati premijerno pojavljivanje na riječkoj sceni, a priliku da pjeva ulogu Otella i na drugoj premijeri dobio je Luis Chapa. Oni koji su gledali obje premijere uglavnom se slažu da je ovaj put meksički tenor bio moćniji, energičniji, strastveniji i puno uvjerljiviji, i pjevački i glumački, u izražavanju emocija na sceni. Osobito je to bilo vidljivo u scenama gdje se pojavljivao s Jagom, kojega u ovom postavu pjeva Anton Keremidtchiev, Bugarin talijanske nacionalnosti. Keremidtchiev je ovu ulogu pjevao desetak puta u svjetskim produkcijama, ali očito je, ono što je i sam Blažević kazao, da njegova ideja Jaga zapravo proizlazi iz habitusa Giorgia Suriana. Zbog toga je sjajni bas-bariton u očima publike koja je gledala obje predstave ostao u sjeni nacionalnog prvaka riječke Opere i nije se uspio »nametnuti« kao »meštar teatra« čiji zli um vuče sve konce života ostalih protagonista, onako nadmoćno kako je to na prvoj premijeri uspio Surian. No niti Keremidtchiev nije ostao bez aplauza na otvorenoj sceni nakon sjajnog »Credo in un Dio crudel«.




Ponovimo li onu Blaževićevu »trilemu« o imenu opere – Otello, Jago ili Desdemona, ovu drugu premijernu izvedbu svakako bismo mogli nazvati – Desdemona. Nakon prve premijere činilo se da je gotovo nemoguće oživjeti tako sjajnu Desdemonu kakvu je riječkoj publici tada pružila solistica riječke Opere Anamarija Knego. No Ana Petričević, mlada sopranistica koja je zadivila žiri i publiku prvog Međunarodnog natjecanja mladih opernih pjevača »Zinka Milanov«, u srijedu navečer zadivila je i publiku riječkog teatra debitirajući kao Desdemona u, kako kaže, njezinoj omiljenoj operi. »Prenijela je svu ljepotu i Shakespeareove i Verdijeve Desdemone«, bili su prvi komentari nakon predstave. Tome svakako treba dodati i da je Ana Petričević svojom energijom, glumačkom i nadmoćnom pjevačkom izražajnošću, sasvim sigurno prenijela i ideju »Blaževićeve Desdemone« – nježne, ali ujedno i vrlo energične mlade žene, žene koja se opire ideji da postane žrtvom.


Kanttila u subotu


U tome joj je sjajna partnerica bila Olga Kaminska, koja je zbog bolesti Ivane Srbljan ponovo pjevala ulogu Emilije. Mladi Giorgio Cristian Surian uspio je u svojoj namjeri da ulozi Cassija dade »nešto svoje« i kreira ga na svoj osobit način, koji se razlikuje od onoga što ga je u prvoj postavi pokazao Marko Fortunato. Voljen Grbac u srijedu je pjevao ulogu Roderiga, što ga u paralelnoj postavi igra Sergej Kiselev, dok su se kao Lodovico i Montano i ovaj put pojavili Slavko Sekulić i Dario Bercich.


Već nakon prve premijere, s prvim »castom«, Blažević je dobio brojne pohvale za dramaturške i režijske zamisli, što ih je oblikovao uz pomoć najbližih suradnika – suradnice za scenski pokret i koreografiju Selme Banich, kostimografkinje Sandre Dekanić, svoje asistentice Katherine Maudline te osobito oblikovatelja svjetla i scene Dalibora Fugošića i Alana Vukelića, koji su imali zadatak osmisliti svjetlosnu »scenografiju« za crnom tkaninom presvučenu pozornicu. Buran pljesak pobrao je i na jednoj i na drugoj premijeri i sjajan Orkestar pod ravnanjem dirigenta Villea Matvejeffa, čiji je asistent bio Igor Vlajnić, zatim pjevači i pjevačice zbora HNK-a, kao i mlade gošće iz zborova »Toretta« i »Josip Kaplan« i plesači Baleta riječkog kazališta.


Za sve one koji žele vidjeti i finskog tenora, prema sadašnjim najavama, Kalle Kanttila trebao bi nastupiti sutra. S njim će, kao Desdemona, pjevati Anamarija Knego te Giorgio Surian kao Jago. Večerašnji postav bit će isti kao onaj u srijedu, dakle Otella će pjevati Luis Chapa, dok će Desdemona ponovo biti Ana Petričević.