Nema parametara koji bi stvorili cjelovitu sliku o tome što je likovna scena u Rijeci, a kamoli kakva je. Podjela na institucionalnu i nezavisnu likovnu scenu je artificijelna. Ona donekle generira iz prijepora oko financiranja, ali taj konflikt bi se uvelike razriješio kada bi postojala transparentna kulturna politika grada
Povjesničarka umjetnosti dr. sc. Nataša Lah pročelnica je Odsjeka za povijest umjetnosti i predstojnica Katedre za teoriju umjetnosti riječkog Filozofskog fakulteta. Dugi niz godina djelovala je kao vodeća likovna kritičarka i kroničarka u Rijeci. Prateći likovnu scenu u zemlji i inozemstvu kontinuirano od 1985. do 2005. godine, pisala je likovne kritike, eseje, prikaze, kataloške tekstove, knjige i monografske publikacije. Realizirala je i mnoge izložbe, a u svojim tekstovima često otvarala i žučne polemike.
Danas se bavi znanstvenim radom na području teorije umjetnosti i kritike. Otkako se posvetila akademskom radu rjeđe je prisutna na kulturnoj sceni, ali svojim povremenim javnim istupima i kritičkim opservacijama redovito izaziva reakcije. Krajem prošle godine u Galeriji »Juraj Klović« postavila je godišnju izložbu članova HDLU-a koja je potvrdila da na riječkoj sceni postoji duboka podijeljenost, jer se jedna struja koja sebe smatra naprednijom, evidentno distancirala od svoje strukovne udruge i ne sudjeluje na njezinim manifestacijama.
Osim kataloškog osvrta u kojem ste konstatirali da se predstavljeni umjetnici uglavnom oslanjaju na tradiciju kasnog modernizma, što ste nazvali i »retromanijom«, umjetnicima ste javno uputili prigodnu blagdansku poruku u kojoj ste im poželjeli puno kreativnosti, međusobnog dijaloga i rasprave o vrijednostima. Što ste zapravo željeli postići tom porukom?
– Obratila sam se umjetnicima osjećajući potrebu za otvaranjem teme o uspješnosti ili neuspješnosti njihova pojedinačnog predstavljanja u kontekstu velikog broja izloženih radova i autorskih razlika. Uz to, postavila sam paralelu tog problema s njihovim pojedinačnim stvaralaštvom u odnosu na kolektiv i sredinu u kojoj rade. Revijalna izložba pruža tu mogućnost. Cilj mi je bio da se što veći broj autora predstavi na godišnjoj izložbi, odnosno, da se podupre njihova inicijativa i želja za sudjelovanjem, jer je korisno i zanimljivo vidjeti svoj rad u zajedničkom kontekstu udruge koje ste član, kojoj plaćate godišnju članarinu i koju upisujete u svom životopisu kao strukovni toponim.
Rizik revijalne izložbe
Kako ste doživjeli imenovanje dr. Zlatka Hasanbegovića ministrom kulture i podržavate li inicijativu za njegovim opozivom?
Neposredno nakon godišnje izložbe, u »Kloviću« smo vidjeli izložbu »Kritičar bira« za koju je ravnatelj Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Slaven Tolj odabrao radove trinaestero autora čiji mu radovi – kako je kazao – »nisu pravili problem«, mada ga niti jedan nije previše uzbudio, naučio nečem novom ili u njemu izazvao neki pomak. Zanimljivo je da je svoj odabir predstavio kao odgovor na vaš postav godišnje izložbe, pri čemu vam je predbacio da ste se prema njezinu sadržaju odredili posve neprimjereno.
– Revijalna izložba je u prvom redu smotra, dakle, jedan zastarjeli, ali još uvijek živi format kojeg, kao što sam već rekla, može oživjeti jedino recepcijski dijalog. U slučaju projekta »kritičar bira« kriterij selekcije je sam kritičar, njegovi osobni i stručni kriteriji razlučivanja onoga što je odabrano za izložbu od svega ostalog što nije. Pročitavši u novinama, a kasnije i u kataloškom tekstu, da se autor izložbe »kritičar bira« negativno odredio prema prethodnoj, »revijalnoj izložbi«, shvatila sam da se uspostavlja relacija istoznačnosti među dva, po mom mišljenju, suprotna koncepta. Više od toliko nisam shvatila.
Pretpostavljam kako vam nije promaklo da vas je eksplicitno prozvao neodgovornom?
– Da, to sam pročitala, ali kao što rekoh, nisam shvatila. Poseban problem u razumijevanju predstavljao mi je faktor neodjelitosti među rečenim izložbama, čemu prethodi diskvalifikacija koju spominjete. Slabo se snalazim u svemu što se »podrazumijeva« i sklonija sam uhvatiti se u koštac s argumentima. K tome, mislim da je svakome dopušteno javno problematizirati tuđi javni rad, posebno kada je stručno kompetentan u temi. Licemjerno bi bilo kad bih se protiv toga bunila, jer sam i sama otvoreno iznosila mišljene o tuđem radu na području vizualne umjetnosti i pripadnog joj mjesta u kulturnim politikama, i takvu sam polemičku klimu poticala godinama. Javni prostor je i polemički prostor, i to treba podržati. Tuđi stil, izbor retoričkih figura i razina argumentiranja suprotstavljene strane u polemici sasvim je drugi problem, i u takvo što se ne upuštam dok mi ne postane jako važno.
Banalna predstava
Ne tako davno, Slaven Tolj vam je prijetio i izbacivanjem iz Muzeja moderne i suvremene umjetnosti zbog kritičkih opservacija na tribinama »Suvremena umjetnost u javnom prostoru« i »Likovna umjetnost u doba recesije« održanim u Malom salonu i MMSU na proljeće 2013. Je li vam to bilo važno?
– U oba slučaja organizatori su bili povjesničari umjetnosti, najprije studenti, a potom Društvo povjesničara umjetnosti. MMSU je u oba slučaja pružio usluge korištenja prostora, najprije u Malom salonu, a potom u samom Muzeju, i oba je puta ravnatelj Muzeja i sam bio sudionikom rasprave. Bila je to prijateljska utakmica suprotstavljenih mišljenja o suvremenoj umjetnosti, ali ipak – odigrana je na tuđem terenu.
Želim reći da Društvo povjesničara umjetnosti Rijeke, Istre i Hrvatskog primorja nema vlastiti prostor u gradu, pa je potpuno palo u sjenu nastojanje organizatora da odabirom tema i izlagača, kroz prizmu svoje struke, otvori javnu raspravu o nekim aspektima suvremene umjetnosti i njezinih institucija. Čini mi se da je najmodavac svojim doprinosom pokazao tko je stvarni gospodar diskursa o suvremenoj umjetnosti.
Neki su taj »performans« doživjeli i kao otvoreni »linč« ravnatelja MMSU-a.
– Kada bih mislila da je od iznimne važnosti poticati neke ljude da se maknu s kakve važne, rukovodeće funkcije, rekla bih to otvoreno, jer otvoreno govorim u javnom prostoru otkako sam se u njemu oglasila. Ako se kritička rasprava interpretira kao »linč«, tada interpretaciju doživljavam kao strategiju cenzure. Govoriti o »vrijednosnim orijentirima« u umjetnosti legitimno je teorijsko pitanje; iznijeti svoja zapažanja o nekim problemima sustava financiranja kulture u Rijeci značilo je doprinijeti temi temeljem osobnog, dugogodišnjeg iskustva.
Kompleks »Benčić«
Rasprava o institucionalnoj ulozi plasmana kulture i umjetnosti u javnim prostorima bila je tematski zadana naslovima obiju tribina. Dakle, govoriti o otvorenim pitanjima ni po čemu nije upućivalo na zaključak o »linču na ravnatelja«. Dapače, mislim da se prečesto ističu figure ravnatelja svih ustanova u kulturi kao da su oni veliki »tate« svojih timova. Iza svih ravnatelja stoje timovi odraslih, obrazovanih ljudi i umjetnika koji u cjelini doprinose uspjesima i neuspjesima programa i u cjelini snose kulturnu odgovornost. Toliko isticanje uloge ravnatelja daje kulturi administrativan ton i odmiče pogled javne recepcije od timskoga rada i kvalitete programa isključivo prema kulturnim politikama.
Što s podjelom na »konzervativne« i »napredne« koja je istaknuta u tom kontekstu?
– Misli li se da su povijest umjetnosti i uz nju sve normirane metodologije istraživačkog rada konzervativne, a da su teorije umjetnika i kustoske prakse napredne, onda smo u velikom problemu. Jedno i drugo zapada u duboku krizu ako se ne otvori mogućnost stalnog propitivanja. Nema u tom smislu konzervativnih i naprednih pozicija i metodologija, ima samo otvorenih i zatvorenih sustava u odnosu na uvijek nove izazove vremena. U toj banalnoj dihotomiji bilo bi nemoguće naći mjesta za teoriju i filozofiju umjetnosti, za vizualne studije, za znanost o umjetnosti, a posebno za onaj dio tih disciplina koje se uvelike temelje na stalnom propitivanju statusa umjetničkog djela u relaciji sa znanošću, kulturom i javnom recepcijom.
Kako biste ocijenili stanje na riječkoj likovnoj sceni danas i kulturnu politiku Grada?
Bili ste jedna od prvih koja je ukazala na značaj kompleksa »Benčić«, od čega je prošlo više od dvadeset godina. Od tada do danas ništa bitno se nije promijenilo po pitanju revitalizacije baštine, a niti rješavanja infrastrukturnih problema gradskih kulturnih institucija.
Ostavština socrealizma
Svako malo u javnosti se rasplamsa polemika o Titovom brodu »Galeb«. Vaš kolega Berislav Valušek nedavno se zauzeo za njegovo potapanje, pri čemu se vrlo negativno odredio i prema »socrealističkim kipecima« u javnim prostorima. Dijelite li njegovo mišljenje?
Kultura je u posljednje vrijeme vrlo trusno područje. Kako je u akademskoj zajednici?
Posebno bi mi zanimljiva, s druge strane, bila argumentacija političke nevinosti l’art pour l’art-izma. Ja ne vjerujem u ideološki nedužnu umjetnost, jer je svaki stvaralački napor svjetonazorski, pa čak i kad se nešto radi da bi se preživjelo/zaradilo.