Tri riječi definiraju moj pristup: real-politika, info- grafika i satira. Satira jer sve predstavljam na duhovito subverzivni način, info-grafika jer pokušavam ljudima doslovno nacrtati što mislim, a real-politika u smislu da ne pričamo o »kobajagi razlozima« zbog kojih se nešto događa, nego o doslovnim stvarima: »ovo ti je ovako, ono onako«. I to ljudi prihvate.
Bio je to neobičan razgovor, napravljen »u gluho doba noći« u ičićanskoj lučici, i još pred publikom od nekoliko ljudi, što novinara, što ugostotitelja. Već se malo i popilo, razvezali se jezici, a i publika je uskakala sa svojim pitanjima, tako da je Boris Mitić – srpski redatelj ovjenčan s oko 150 festivalskih priznanja i tridesetak prestižnih nagrada – na sat vremena otvorio dušu i za naš list ispričao »sve što zna« o real-politici dokumentarnog filma, o tome zašto sve na filmu radi sam, o tome zbog čega potiče ljude da »piratiziraju« njegove filmove, i o tome kako će snimiti najkompleksniji dokumentarni film ikada koji će u svojoj osnovi imati – Ništa…
Ali, počeli smo lagano, predavanjem koje je na temu europske industrije dokumentarnog filma održao u sklopu Liburnia film festivala na kojem ove godine ocjenjuje tuđe radove u sklopu žirija.
– Dva sata i 26 minuta predstavljao sam dokumentarnu industriju u pet crteža. Radi se o sveobuhvatnoj demistifikaciju te industrije dokumentarnog filma, gdje ljudi koji se tek počinju baviti filmom ili ljudi koji se bave filmom već neko vrijeme, a ne znaju kako i što dalje, dobiju ideju o granicama te teritorije u kojima se igra ta igra.
Fajterski stav
Tu je ključan taj fajterski stav, u kojem kad izgubiš sve, nećeš kukati nego ćeš napraviti nešto od ničega. Meni se sviđala ta energija tada, to je bilo nešto najljepše što se iz njih moglo izvući, iako tu ima i puno mračnih strana koje nisu toliko naglašene u filmu.
Satirički pogled
Prošao sam čitavu Srbiju da bih našao ilustracije koje prikazuju taj pogled na svijet, tražio sam ono što sam nazvao »satiričnim dokumentarnim kadrovima«, scene koji imaju u sebi element humora, paradoksa i dvosmislenosti. To su oni kadrovi za koje kad na njih naletiš, pitaš se u čudu jesu li stvarni, ali nikad nemaš kameru da ih snimiš. Ja sam namjerno tražio takve kadrove, i cijeli film ima točno 473 kadra na kraju, preko kojih ide jedna naracija koja te vozi i uljuljkuje kao da ti netko priča tvoju životnu priču.
Na video-portalu YouTube stoji da je film dostupan u »daj-što-daš« distribuciji, u kojem gledatelji mogu dati doprinos u stvaranju sljedećeg filma. Je li to polučilo kakve rezultate?
– Ljudima su moji filmovi dragi, vole ih presnimavati i pokazivati drugima. Ja to moram poštovati, ne želim to sprečavati, tim više što sam sve što znam i sam naučio iz piratskih filmova. I bilo bi licemjerno da kažem »Ja sam sve u životu ispresnimavao, ali vi moje filmove nemojte«. Onda sam kao komentar na cijelu tu komercijalizaciju i licemjernost ljudi koji se brane od piraterije rekao da dajem svoj film za džabe, pa ako jednog dana netko sretne autora i ako bude htio, može mu ponuditi nešto čega ima viška u životu. To je vrlo ozbiljno retoričko pitanje, ljudi se zamisle nad svojim životom da shvate čega imaju viška.
Kako snimiti Ništa?
U filmu je Ništa glavni junak koji šeta svijetom i komentira naše dileme i razna neshvaćanja, pa se postavljaju pitanja: što bi nam Ništa reklo da može da nam se obrati, i kojim tonom bi nam to reklo – dal’ bi nam držalo lekcije, dal’ bi bilo puno sažaljenja, dal’ bi bilo sarkastično… Znači, pitamo se koji je sadržaj tog diskursa, njegova boja i – budući da se bavimo filmom – kako to sve skupa ilustrirati i snimiti. Jer tu je i problem – kako na dokumentarni način snimiti Ništa?
Zato sam uspio sa pet kreativno napisanih mailova nagovoriti najveće svjetske snimatelje u dokumentarnom filmu da pokušaju snimiti to Ništa. Doslovno je to bilo: »Ajde, ti si faca, možeš snimiti sve i svašta, ali dal’ možeš snimiti Ništa?« I oni su svi ostali zapanjeni.
Sad imam osmero kreativnih ljudi uključenih u projekt – jedan Brazilac koji je radio »City of God«, Rus, Jordanac, Južnoafrikanac, Islanđanin, Amerikanac, Koreanac i Poljak, a svatko od njih mi snima svoje subjektivno Ništa iz aspekta svoje kulture i različitih vrsta filmskog obrazovanja i stilskog pristupa.
Poštujem svaki festival koji me pozove i svaku vrstu publike koja gleda moje filmove. Dal’ dođe jedan čovjek ili hiljadu na projekciju, meni je svejedno i velika mi je čast što mogu prikazati svoj film. Liburnia je važan festival za hrvatski dokumentarni film jer se svi autori ovdje skupe i prikažu jedan presjek godišnje produkcije koja, objektivno, uopće nije loša. Nema nekih remek-djela, ali ima nekoliko filmova koji su jako bitni, a ostali su barem dobri i korektni.
U prvoj fazi imaju odriješene ruke da snimaju što žele, a u drugoj fazi ću im dati sto citata o Ništa, koji su jedan inspirativniji i kompleksniji od drugoga. Recimo, Heideggerov citat koji kaže da je »Ništa sve ono što se ne događa upravo sada« i onda snimatelj treba shvatiti kako snimiti ono što je tek prošlo ili ono samo što nije… Ili, Bruce Lee koji kaže da »Ništa je ono što stoji točno između ovog i onog«. Ili jedan taksist iz Bejruta koji mi je rekao: »Ako je mjesto«. I sve što pošalju mi je super.
Vjerujem da će ovakav splet jakih ličnosti rezultirati nečim izvanrednim. A možda i neće. Možda će biti tako loše da se ti ljudi od srama više nikada neće primiti kamere.
U filmu »Doviđenja, kako ste?« iznajmio sam super snimatelja koji mi je sve snimio kao da radi video spot – malo zoom in, zoom out, sve neke kerefeke… Drugi snima kadrove od 4 sekunde kao da snima reklame, treći kao da snima igrane filmove, donese mi hrpu dugih kadrova koji su prelijepi, ali prazni. Onda ću ja sa svojim pristojnim ali prosječnim znanjem radije snimiti prosječan kadar estetski, ali sto posto ispravan semantički, nego da mi drugi daju dvjesto posto estetike i nula posto semantike. Ja ne pravim razglednice, nego pravim – narativ.