Baletna premijera

“Barok balet”: Glazba kao polazište za – nešto drugo

Svjetlana Hribar

Kroz priču o povijesti klasičnog baleta prvi je čin, u koreografiji ravnatelja riječkog Baleta Ronalda Savkovića, ostavio niz pitanja bez odgovora. Koherentniji u ideji i ukupnoj izvedbi bio je drugi čin naslovljen »Dozvoli mi da plačem« koji potpisuje mađarski plesač i pedagog riječkog Baleta Balasz Baranyai



Pod naslovom »Barok balet« ansambl Baleta HNK-a Ivana pl. Zajca izašao je pred publiku s prvom ovosezonskom premijerom. Iako se činilo da je prvi čin (u koreografiji Ronalda Savkovića) već viđen u lipnju – u sklopu edukacijskog koncerta, na poznatu glazbu Vivaldijevih »Četiri godišnja doba« – to se pokazalo tek polazištem za dramaturški razvoj koji potpisuje Zvonimir Peranić, koji je (poput nepredvidljivih posljedica baroka kao stila) rascjepkao i obrnuo glazbeni tekst i od njega napravio podtekst priči o povijesti klasičnog baleta.


  A ta priča je univerzalna koliko i osobna, pa balet započinje zagrijavanjem balerine, a nastavlja se solističkim i ansambl plesom koji je dijelom javna produkcija, a dijelom se događa na probama. Odatle u predstavi čistačica s usisavačem, binski radnik koji provjerava scenografiju, inspicijent koji preko razglasa izvikuje brojeve, a čuju se i dva takta Severinina »Grada bez ljudi« (Vidjela sam snijeg u maju…), kao kulisa koja dopire iz kazališnog bifea…


 


 Protest


U sve je to upletena i osobna priča Marine Grgurić, balerine riječkog kazališta koja je svoj plesni vijek provela po sudovima, da bi konačno dobila proces i ostvarila prava iz radnog odnosa koja su joj u riječkom kazalištu bila zakinuta.     Sve ovo moglo se iščitati samo ako poznajete materiju, što znači da bi publici (zbog koje kazalište postoji!) trebao titl (ili barem običnim rječnikom napisano obrazloženje ideje u programskoj knjižici – bez mehanike i suprotnih brojeva).

No ono čega definitivno nije bilo u ovom činu, to je istinska koreografska misao koja bi plesačima odjevenim u klasičnom stilu – zadala prave zadatke, a koji bi ushitili gledalište.


  Autorski tim će reći da im to nije bila ni namjera – u programu se spominje Mark Rothko, američki apstraktni slikar latvijskog porijekla, koji je – u znak protesta i kao kritiku društva (a za potrebe poznatog njujorškog restorana) – naslikao radove koji će »pokvariti apetit svakog kurvinog sina koji će tu jesti!«.


Ovaj citat se projicira na platno prije početka prvog čina, a kao dio scenografije spuštaju se i Rothkovi radovi, koji opet malo znače kao simboli kritike, jer je taj slikar u nas poznat tek povjesničarima umjetnosti.



Orkestrom Opere HNK-a Ivana pl. Zajca ravnao je Igor Vlajnić (solist na violini Krunoslav Marić); pjevala je Ivana Srbljan, kostimografiju potpisuje Manuela Paladin Šabanović, svjetlo prvog dijela predstave Dalibor Fugošić, a drugog Boris Blidar.   U predstavi plešu članovi riječkog baletnog ansambla: Cristina Lukanec, Marta Kanazir, Sabina Voinea Vukman, Paula Rus, Anca Zgurić, Tamara Szilagy, Irina Koteles, Tena Ferić Dokmanović, Tanja Tišma, Laura Orlić, Marina Grgurić, Danijela Menkinovski, Andrei Koteles, Daniele Romeo, Owen Lane, Svebor Zgurić, Martin Grainger, Joseph Cane i Dimitrij Andrejčuk.


No ono što je poznato i što je gledalište ostavilo u potpunoj zbunjenosti, jest Vivaldijeva glazbe. Kao dio koncepta, godišnja su doba izvođena obrnutim redosljedom od onog koji je zamislio skladatelj. Na taj se način izgubila ideja koja u svakom godišnjem dobu ima glazbeni rezon svakog od tri stavka, kao što i redosljed od proljeća, preko ljeta i jeseni do zime – ima svoju logiku. Sve je to u ovom slučaju obrnuto, iščašeno, »uosobljeno« u želji da se napravi – nešto drugo.    

Doslovnost


Pa čak kad bi i to uzeli kao dobru stranu ovog čina, koji je trajao i trajao bez kraja i konca, ostaje pitanje: Zar se i tako raspoređena glazbe nije mogla odsvirati dobro? Solistički part je izveden površno i nečisto, tempa su bila upitna, kao i muzički rezultat, pa se pitam: Čemu živa izvedba glazbe?


 Uz dobar razglas, glazba – pa i tako konceptulano prekrojena i nadosnimljena – mogla je biti užitak za uši. Ovako smo strepeći za njen ishod vrlo dekoncentrirano gledali plesače, kojima nikako ne može odgovarati nesolidna glazbena izvedba…


  Koherentniji u ideji i ukupnoj izvedbi bio je drugi čin, koji koreografski potpisuje mađarski plesač i pedagog riječkog Baleta Balasz Baranyai. Naslovljen je »Dozvoli mi da plačem«, što je citat jedne arije (koju je – kao kastrat Farinelli izvela mezzosopranistica Ivana Srbljan).


Händelova glazba također je bila samo polazište na koje je scenski nadograđena ideja o kastraciji, viđena kao onemogućavanje umjetničkog djelovanja već u prvom činu. Upravo zato je potpuno nepotrebno u drugom činu bila opremljena doslovnim rekvizitima, a ostavlja u zraku i pitanje: Što je tu (i kome?) novo i drugačije?!


  Umjetnost počiva na ideji, na kojoj (uz dobru strukovnu podlogu) gradi izazovnu formu koja će plijeniti pažnju i doprijeti do publike. Samo tako će ostati u pamćenju. Osobno mislim da u tome »Barok balet« – nije uspio.