Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
15. listopada 2019.
S riječkog asfalta

Komentar MARINKO GLAVAN Nepošteno je prvo prodati karte, a onda ukinuti linije

Snimio Marko GRACIN
Snimio Marko GRACIN
Autor:
Objavljeno: 16. siječanj 2019. u 14:39 2019-01-16T14:39:06+01:00

Valja reći da svrha javnog gradskog prijevoza nije da bude profitabilan i donosi zaradu, nego da ispunjava svoju funkciju pružanja usluge povoljnijeg, ekološki učinkovitijeg, relativno dostupnog i svrsishodnog transporta. Uz najnovija ukidanja i redukcije, teško da će ijedna od tih funkcija biti ispunjena pa možemo očekivati još veće gužve i zagađenje

Kriza u Autotroleju od prvog dana ovog tjedna, s papira i izvještaja o poslovanju prelila se i na ulice Rijeke, gdje je velik broj linija srezan na način da su neke od njih spojene u jednu, neke prometuju na skraćenim trasama, neke s manjim brojem polazaka. Od 1. veljače, prema najavama, revidirane će biti i prigradske linije.

Za loše financijsko stanje, koje je samo u prvih devet mjeseci 2018. zabilježilo gubitak od 7,7 milijuna kuna, ima više uzroka – prvi i osnovni je nedostatak vozača, zbog čega je smanjen i prihod od komercijalnih poslova, a službeno je to uzrok reduciranja gradskih linija, preko viših kamata na kredite, do povećanih troškova održavanja dotrajalog voznog parka i pada prodaje putnih karata, odnosno smanjenog interesa putnika.

Za zadnju navedenu stavku mogu se kriviti demografski trendovi, poput sve manjeg broja djece u školama ili sve većeg broja radno sposobnih stanovnika koji trbuhom za kruhom iseljavaju u druge države, ili pak krize u »3. maju«.

Sve ostalo, uključujući i prvu reakciju vodstva Autotroleja – ukidanje, skraćivanje linija i broja polazaka – nameće niz pitanja, na koje su ljudi čiji je to posao i gradska vlast odgovore trebali potražiti i ponuditi davno prije eskalacije problema.

Jednako tako, nameće se i pitanje odnosa javnog prijevoznika, a još više gradske uprave, prema građanima. Odluka o ukidanju, skraćivanju i smanjenju frekvencija polazaka na gradskim linijama, ne priopćuje se istim tim građanima, čijim novcem se neposredno (kupovinom karata) ili posredno (nemalim dotacijama iz gradskog proračuna) financira Autotrolej, dva dana prije stupanja na snagu novog voznog reda.

Zašto? Pa zato što naprosto nije pristojno, a niti u skladu s uzusima dobroga gospodarstvenika. Isti ti građani, a ne direktori, pročelnici ili gradonačelnik koji je predsjednik Skupštine Autotroleja, su vlasnici tvrtke pa bi o takvim odlukama, ako ih se već ne pita za mišljenje, trebali barem biti pravodobno obaviješteni.

Drugo, kako je to primijetio jedan od putnika, nepošteno je korisnicima prvo prodati mjesečne karte za siječanj, a tek potom ih obavijestiti da će njihova linija biti ukinuta ili prometovati u skraćenom radnom vremenu, na kraćoj relaciji ili s manjim brojem polazaka.

I sve to bez ijedne riječi o, barem pokušaju, Autotroleja ili Grada da utvrdi koje su stvarne potrebe stanovnika za uslugama. A kamo li o tome kako ga unaprijediti, na način da postane zaista konkurentan prijevozu osobnim vozilima kojih je pak, po podacima Autokluba Rijeka, sve više, što opet pokazuje da javni prijevoz ne ispunjava očekivanja građana koji se sve češće pouzdaju u »svoje kljuse«.

Da ne govorimo da, s takvim statističkim pokazateljima, uvelike padaju u vodu i postaju uzaludni hvalevrijedni napori Autotroleja oko nabavke sve većeg broja autobusa pogonjenih prirodnim plinom, radi smanjenja zagađenja u gradu.

I na kraju, valja reći da svrha javnog gradskog prijevoza nije da bude profitabilan i donosi zaradu, nego da ispunjava svoju funkciju pružanja usluge povoljnijeg, ekološki učinkovitijeg, relativno dostupnog i svrsishodnog transporta. Uz najnovija ukidanja i redukcije, teško da će ijedna od tih funkcija biti ispunjena pa možemo očekivati još veće gužve i zagađenje.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.