Grad: Rijeka
Danas: 24° moguća kiša
Sutra: 14° 27° oblačno
22. rujna 2017.
Trafika Predraga Lucića

kolumna Most za propast, a nije pelješki

M. CIKOTIĆ/PIXSELL
M. CIKOTIĆ/PIXSELL
Autor:
Objavljeno: 22. ožujak 2017. u 23:43 2017-03-22T23:43:29+01:00

Uzalud 85-postotno financiranje izgradnje od strane Europske unije, uzalud svi dogovori i sva jamstva... Most od kopna do Čiova neće biti gotov do obećanog 15. lipnja ove godine. A i kada – jednog lijepog dana – bude dovršen, gubici će iznositi više desetaka milijuna kuna...

Jedan će most jednoga dana spojiti jadransku obalu s jednim poluotokom.

Drugi most će jednoga dana spojiti jadransku obalu s jednim otokom, o kojemu ljudi često pogrešno misle da je poluotok, valjda zbog ona dva manja stara mosta koja vode ka njemu: od obale do Trogira i od Trogira do Čiova.

I jedan i drugi most gradit će se uglavnom novcem iz fondova Europske unije.

Izgradnja prvoga stajat će – prema službenim procjenama – oko 484 milijuna eura, a Europska unija će podmiriti 420 milijuna i 300 tisuća eura. Odnosno – 85 posto.

Gradnja drugoga koštat će 208 milijuna kuna – a ne eura – od čega će Europska unija pokriti veći dio troškova, u iznosu od 177 milijuna kuna. Odnosno – 85 posto. Prvi most je – pogodili ste – onaj legendarni pelješki. Optimistički. Odlikaški.

Sigurno ste čuli da je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture prije dva dana zaprimilo pozitivno mišljenje Independent Quality Reviewa za projekt »Cestovno povezivanje s južnom Dalmacijom«, kojim se Pelješki most ocjenjuje prihvatljivim za sufinanciranje iz fondova Europske unije, i to u maksimalnom iznosu od onih – znate već – 85 posto.

Mediji javljaju da će se u roku od tri mjeseca znati i konačna odluka Europske komisije o financiranju Pelješkog mosta, pa će se – ako Komisiji u tom razdoblju ne padne na pamet da odbije financirati projekt – smatrati kako ga je odobrila, i to u onom najvećem mogućem iznosu što ga je Republika Hrvatska tražila.

S drugim mostom, onim što ga nazivaju mostom Čiovo, problema ima toliko da nitko ne može bubnuti datum kada bi se – uz limenu glazbu, suzu pjenušca i sat-dva svečanih govora – mogao dočekati završetak njegove izgradnje i puštanje u promet. Trebalo se to dogoditi još koncem prošle godine, ali eto nije. Zbog – kako je kazano – tehničkih problema.

Tada su se, prije tri i pol mjeseca – o blagdanu svetoga Nikole, zaštitnika pomoraca i putnika, ribara i siromaha… – sastali ministar mora Oleg Butković, trogirski čelnici i Joško Mikulić, predsjednik uprave tvrtke »Viadukt« koja izvodi radove.

Obavijestili su javnost da su riješeni svi nesporazumi i nesuglasice, te obećali da će Hrvatska uspješno položiti ovaj test provedbe i izvedbe europskih projekata.

Dano je i jamstvo od strane izvođača da će most Čiovo biti završen do 15. lipnja. Ove godine. Dvije tisuće i sedamnaeste.

Došla onda i ta godina. Prošao mrzli siječanj, za njim i veljača… Početkom ožujka gradilište je uglavnom mirovalo, a u novinama su objavljene informacije o kašnjenju plaća zbog kojega su radnici bili spremni i na štrajk. Izvođač radova je potvrdio da plaće kasne, a investitor – javno poduzeće »Hrvatske ceste« – nije želio komentirati poslovanje »Viadukta«, ali je izrazio svoju nadu da je problematični period pri kraju i da će se radovi ubrzo nastaviti željenom dinamikom. Dva tjedna potom »željena dinamika« je definitivno otišla u vjetar i sve je postalo još jasnije nego što je bilo na svetoga Nikolu.

Sada je posve sigurno da most Čiovo neće biti gotov do onog nedavno zajamčenog dana puštanja u promet – onog 15. lipnja – a najvjerojatnije ni do kraja kalendarske 2017. godine. Što znači da će i ovo ljeto u Trogiru i na Čiovu proteći u nepodnošljivim prometnim gužvama, a nitko se više ne smije zakleti da će išta bolje biti i sljedeće sezone.

U novinama stranice i stranice, nabrajanja propusta i grešaka, natezanja oko naraslih dugovanja, promašenog izračuna u visini mosta, pronalaženja krivaca u grčkoj ekonomskoj krizi i kod makedonskih teškometalaca iz tvornice »Iskra« u Kumanovu, koji su na koncu čelik za čiovski most isporučili prije posljednjeg dogovorenog roka, čime izvođaču začudo nisu olakšali posao, nagađanja kako je »Viadukt« pred slomom i kako će Vlada zbog kašnjenja raskinuti ugovor...

»Viadukt« je početkom ovoga tjedna prozivao »Hrvatske ceste«, a u »Hrvatskim cestama« su istom mjerom uzvraćali »Viaduktu«. Izvođač radova se na koncu požalio kako će – kad sve bude gotovo i ako taj dan ikada svane – gubitak na izgradnji mosta Čiovo iznositi više desetaka milijuna kuna. Unatoč onom ugovorenom 85-postotnom iznosu što će ga podmiriti Europska unija...

I ostat će vječnom tajnom kako se to u nas strateški projekti ne isplate čak ni kada su u ogromnom dijelu financijski pokriveni i kako se to na njima, 85 posto plaćenima, uspije proizvesti popriličan gubitak...

Kako to projektantima i velemajstorima naše obnove i izgradnje pođe za rukom uhvatiti se mosta tako da mu nitko ne vidi kraja? I zašto im netko ne plati da se ne primaju nikakvoga posla? Pa da i od njih bude kakve-takve koristi...

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka