Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 12° 3
Sutra: 12° 12° 3
23. svibnja 2019.
'Ladovina

kolumna LADISLAV TOMIČIĆ Panika u virtualnim tvornicama laži

snimio Marko Prpić / PIXSELL
snimio Marko Prpić / PIXSELL
Autor:
Objavljeno: 5. svibanj 2019. u 10:19 2019-05-05T10:19:00+02:00

Da bi razumjeli priopćenje HNiP-a, šifrovano kao poruke tajnih službi, morali bi znati jednu novost, u javnosti oglašenu nausko i nedovoljno, daleko ispod značaja koji ta novost ima, iako je, vjerujemo, jedna od najboljih stvari koja se hrvatskom novinarstvu dogodila posljednjih pet, šest godina.

Hrvatski novinari i publicisti (HNiP), udruženje koje bi željelo biti pandan Hrvatskom novinarskom društvu, za Dan slobode medija objavilo je priopćenje za javnost na temu »dezinformiranja, poluinformiranja i uskraćivanja slobode govora i javnog djelovanja u Hrvatskoj kroz cenzuru novinarskih sadržaja na društvenim mrežama«. Nigdje u tom priopćenju ne daje se konkretan povod ili primjer koji bi ukazao o kakvoj se »cenzuri sadržaja na društvenim mrežama« radi. Ne piše kad je i kako Hrvatska postala zemlja u kojoj se novinarski tekstovi cenzuriraju na društvenim mrežama, ne piše tko je nositelj te mračne rabote i za čiji račun ti mutni cenzori rade. Umjesto toga, iz HNiP-a poručuju da se »iskrivljuje stvarna slika stanja kad su u pitanju najveći problemi suvremene civilizacije«. Gdje? Valjda na društvenim mrežama. Kako? Valjda cenzurom. Tko? To nam ostaje nepoznato.

Poslovično upućen i sveznajući hrvatski korisnik ili korisnica interneta odmah će prepoznati o čemu se u priopćenju radi. Facebook je opet na dva, tri dana blokirao jednog od časnih osnivača HNiP-a! Možda Marka Juriča, novinara koji je pravoslavne popove što služe u crkvi na zagrebačkom Cvjetnom trgu nazivao četnicima i predlagao da se u blizini crkve postavi natpis – »Pazi oštar četnik u blizini!« Možda je u pitanju blokada drugog časnog osnivača HniP-a, Velimira Bujanca, o čijoj novinarskoj profesionalnosti i pouzdanosti bi od danas do sutra mogla govoriti predsjednica države Kolinda Grabar Kitarović, za čiji račun je, kako sam tvrdi, nazivao telefonom ratnog zločinca Vojislava Šešelja i emitirao njegove izjave. A možda nije u pitanju niti facebook golgota ražalovanog neonacista Bujanca. Možda je u pitanju blokada nekog trećeg osnivača HNiP-a, koji dijeli svjetonazorske vrijednosti »novinarskog« udruženja s HRT-ovom Katjom Kušec na čelu.

Ništa od toga, dragi čitatelji. Da bi razumjeli priopćenje HNiP-a, šifrovano kao poruke tajnih službi, morali bi znati jednu novost, u javnosti oglašenu nausko i nedovoljno, daleko ispod značaja koji ta novost ima, iako je, vjerujemo, jedna od najboljih stvari koja se hrvatskom novinarstvu dogodila posljednjih pet, šest godina. Naime, portal Faktograf, koji su 2015. godine pokrenuli Hrvatsko novinarsko društvo i GONG, postao je partner Facebooka u suzbijanju lažnih vijesti. Suzbijanjem lažnih vijesti, odnosno ocjenom točnosti vijesti Faktograf se bavio i do partnerstva s Facebookom, ali bila je to nemoguća misija, koju bi mogli usporediti s čišćenjem Augijevih štala žličicom za čaj. Na jednu raskrinkanu lažnu vijest, na Facebooku bi se pojavilo njih deset, a izvori te poplave laži uglavnom se nalaze na portalima desne provenijencije, koji počesto nemaju niti impresum, niti adresu na koju bi oštećeni mogli uputiti demantij ili sudsku tužbu. Zahvaljujući Facebooku, takvi portali dobili su vidljivost, a njihovim suludim konstrukcijama izložen je nemali broj ljudi spreman povjerovati svemu što pročita, samo ako se to uklapa u njihov svjetonazorski okvir.

Međutim, činjenica da je Facebook odabrao Faktograf za jednog od svojih partnera dala je ovom portalu s malom, ali vrlo dobrom redakcijom motor na mlazni pogon. Vijesti koje Faktograf ocijeni lažnim, obrazlažući svoju ocjenu vjerodostojnim argumentima, Facebook će ubuduće prikazivati uz napomenu da je riječ o neistinitom sadržaju. Ono što je priručne tvornice laži najviše zaboljelo jesu ozbiljnije mjere kojima Facebook sankcionira proizvođače manipulativnog i neistinitog sadržaja: njihova vidljivost na najvećoj društvenoj mreži padat će do čak 80 posto. Hrvatski mainstream mediji važnost partnerstva Facebooka s Faktografom nisu prepoznali, jer njihove manipulacije upakirane su drugačije i kvalitetnije od onih što ih nude priručne tvornice laži s političke desnice. Međutim, oni koji su shvatili važnost partnerstva Faktografa i Facebooka jesu portali koje bi to partnerstvo najviše moglo pogoditi. Na svojim platformama oni su već digli kuku i motiku na Faktograf pa jedan od njihovih autora kuka da »ćudoredna policija jugoljevice cenzurira medijski prostor«. Drugi se opet portal, a imena im nećemo navoditi jer nije higijenski, svojim čitateljima žali jer je naslov jedne njihove vijesti označen kao lažan. Faktograf je tako, zahvaljujući partnerstvu s Facebookom, postao stalna meta u virtualnih, kvazinovinarskih jazbina koje čitateljima i čitateljicama kao fakte isporučuju zaumne konstrukcije o svijetu koji nas okružuje.

Iako je priopćenje HNiP-a dobro šifrirano, potpisani autor siguran je da ga valja čitati upravo u ključu novonastalih okolnosti na hrvatskom odjeljenju najpopularnije društvene mreže. Na HniP-u ostaje da jasno i glasno kaže: žele li to svojim priopćenjem stati u zaštitu virtualnim tvornicama laži? Uz najbolju volju, ne možemo dokučiti drugi povod njihovoj litaniji o »uskraćivanju slobode govora i javnog djelovanja kroz cenzuru sadržaja na društvenim mrežama«.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka


Promo
Aplikacija za bržu kupnju i nižu cijenu autobusnih karata
UZ ARRIVA CROATIA MOBILNU APLIKACIJU PUTNICI ŠTEDE VRIJEME I NOVAC

Aplikacija za bržu kupnju i nižu cijenu autobusnih karata