Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 29° 1
Sutra: 29° 29° 1
21. rujna 2018.
'Ladovina Ladislava Tomičića

kolumna Kad laž postane jača od istine

Kad laž postane   jača od istine
Kad laž postane jača od istine
Autor:
Objavljeno: 20. studeni 2016. u 8:00 2016-11-20T08:00:00+01:00

I tako smo došli do točke s koje, bez ozbiljne intervencije »odozgo«, teško može biti povratka. Razvijena društva nastojala su odgovoriti potporama takozvanim ozbiljnim medijima, ali nastojanja nisu dala bog zna kakve rezultate. Ispostavilo se, naime, da neobuzdani kapitalizam teško može ići ruku pod ruku sa slobodnim i vjerodostojnim medijima.

Gigant proizvodnje igračaka, danska kompanija Lego, prije četiri dana objavio je da se prestaje reklamirati u britanskom tabloidu Daily Mail. Ovaj tabloid poznat je po širenju mržnje prema migrantima, po produkciji predrasuda i straha od drugih i drugačijih, odnosno po svemu onom čemu u civiliziranim medijima ne bi smjelo biti mjesta.

Odluka uprave kompanije Lego odgovor je na kampanju pod nazivom »Prestanite financirati mržnju«, koju je u kolovozu ove godine pokrenuo Richard Wilson. U prva tri dana kampanje, Wilsonovu namjeru da zaustavi financiranje »zloćudnih medija« podržalo je preko 70 tisuća Britanaca.

– Naš ugovor sa The Daily Mailom je okončan i više se ne planiramo reklamirati u tim novinama, objavio je glasnogovornik Lega na službenom Twitter profilu kompanije. Par mjeseci ranije, u rujnu, na kampanju je odgovorio je i britanski Specsavers Optical Group Ltd, veliki britanski distributer naočala, leća i drugih proizvoda iz područja optike. Ova tvrtka povukla je svoje oglase iz tabloida Daily Express, nakon što su stotine građana poslali svoje pritužbe na ove novine, također zbog širenja mržnje i predrasuda.

Prije dva dana Google i Facebook objavili su pak da će ograničiti reklamiranje u medijima koji izmišljaju vijesti. Jasno, nepovjerljivi kakvi s pravom jeste prema medijima, pomislit ćete da se ova mjera odnosi na devedeset posto svjetskih medija. Međutim, nije tako dramatično, reklame će biti teže dostupne samo medijima kojima je laž u opisu posla, a takvih, vjerovali ili ne, u svijetu ima na tisuće. Odluka Facebooka i Googlea direktna je posljedica medijskih okolnosti koje su pratile američke izbore.

Jedna od takvih vijesti, koja je govorila o tome da papa Franjo simpatizira i podržava Donalda Trumpa na društvenim mrežama podijeljena je milijune puta i nitko se pritom nije pitao je li vijest izmišljena, što se na koncu ispostavilo kao pravo stanje fakata. Istoga dana kad su Google i Facebook objavili svoju odluku, oxfordski rječnik svijetu je obznanio da je za riječ godine izabran izraz »post-truth« (post-činjeničan). Ovaj izraz u jednom od svojih govora prije mjesec i pol dana koristila je Angela Merkel. Govoreći o ovoj temi u svojoj kolumni Sumnjivo lice, pisac Miljenko Jergović dao je definiciju »post-činjeničnog društva«.

– To je ono društvo u kojemu se postupa na osnovu osjećaja, dojmova, afekata i uvjerenja – vjerskih ili ideoloških – a ne na osnovu činjenica, definirao je Jergović. U kreiranju post-činjeničnog društva, treba li naglasiti, naročitu ulogu odigrali su mediji. U utrci za profitom oni su godinama podilazili najnižim strastima čitateljstva, jer su njihovi vlasnici i urednici točno procijenili da niske strasti podižu gledanost, slušanost, tiražu.

Veći doseg garantirao im je i veći interes oglašivača i tako je zatvoren jedan sumanuti krug, koji je pripomogao stvaranju »društva u kojemu se postupa na osnovu osjećaja, dojmova, afekata i uvjerenja«. Laž je tako postala jednako vrijedna, ako ne i vrjednija od istine. Dok su s jedne strane halapljivo konzumirali medijsko smeće, konzumenti medijskih sadržaja zadržali su toliko zdravog razuma da shvate kako se medijima više ne može vjerovati.

I tako smo došli do točke s koje, bez ozbiljne intervencije »odozgo«, teško može biti povratka. Razvijena društva nastojala su odgovoriti potporama takozvanim ozbiljnim medijima, ali nastojanja nisu dala bog zna kakve rezultate. Ispostavilo se, naime, da neobuzdani kapitalizam teško može ići ruku pod ruku sa slobodnim i vjerodostojnim medijima.

U vremenu pred nama, ukoliko se nađe dovoljno zdravog razuma i volje, tek ćemo svjedočiti pokušajima da se mediji održe kao jedan od potpornih stupova demokracije. Valja se nadati da to neće biti očajnički pokušaji. Dok se u razvijenijim društvima naziru prvi koraci u borbi protiv laži, kod nas stvari stoje nešto drugačije. Najvećim domaćim kompanijama, kad je u pitanju financiranje medija putem oglašavanja, ne pada na pamet odgovorno poslovanje.

Za primjer možemo uzeti najvećeg hrvatskog poduzetnika Ivicu Todorića, čija se srpska inačica Konzuma – maloprodajni lanac Idea – uredno reklamira u beogradskom tabloidu Informer, najzloćudnijoj od svih balkanskih tiskovina. Spomenuti tabloid živi od širenja laži i mržnje, što Todorićevu Ideu, kako vidimo, niti najmanje ne smeta. Stanje stvari nije bitno drugačije niti u Hrvatskoj, gdje je sa najviših pozicija vlasti prije nekoliko mjeseci dignuta kuka i motika na neprofitne medije, dok se istovremeno državne tvrtke rado oglašavaju u tabloidima i internet portalima koji probitačno lažu i podilaze najnižim strastima.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka


Promo
Originalni zimski kotači na dar uz kupnju novog automobila
Zima s pet zvjezdica uz BMW i MINI vozila

Originalni zimski kotači na dar uz kupnju novog automobila