Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 18° 1
Sutra: 18° 18° 1
18. listopada 2018.
Komentar Branka Mijića

Komentar Thompson jest postmodernist!

arhiva NL
arhiva NL
Autor:
Objavljeno: 24. siječanj 2018. u 12:56 2018-01-24T12:56:47+01:00

I autor udžbenika je kod Thompsona uočio njegovu jedinstvenu kombinaciju »ABBA-ine glazbe, hajdučkih tekstova i heavy metal imidža«, a i za sve ostalo našli bismo dokaze u njegovim tekstovima, nastupima, intervjuima i javnim istupima.

Je li Marko Perković Thompson postmodernist ili ne, postalo je glavno filozofsko pitanje u Hrvata. Od prevladavajućeg zgražanja zbog jedne udžbeničke dileme, izazvanog činjenicom da se dotični uopće našao u srednjoškolskoj literaturi, jedino je šokantnija obrana pozvanih i prozvanih postmodernizma kao nečeg svetog!

A da se nitko od peripatetika prije toga nije upitao: A što ako Thompson jest postmodernist? Ne kao umjetnik, jer to čime se bavi ni sam ne zove umjetnošću, ne kao kompozitor, jer nikada nije iskazivao ambiciju postati Frano Parać, ne kao filozof, jer jedina filozofija koju je artikulirao bila je arlaukanje Za dom spremni. Odgovor je li dakle Thompsonova pojava postmodernistička, trebalo bi nam dati prepoznavanje postmodernizma kao takvog.

Uhvatimo li se površinske i površne Wikipedije ona će kao glavne odlike istaknuti »eklektizam i mnogostrukost stilova« te još dodati: »Postmodernizam je neprijateljski prema humanizmu, koji otpisuje kao buržujski; razumu, koji je napušten da bi se ljudi oslobodili uspostavljenog reda; demokraciji, koja se vidi samo kao sila pritiska za širenjem zapadne hegemonije širom svijeta; te istini, koja je odbačena kao neostvariva i nepoželjna. Nijedan sustav vrijednosti ne može vrijediti više od drugoga, pa sve postaje relativno.«

I autor udžbenika je kod Thompsona uočio njegovu jedinstvenu kombinaciju »ABBA-ine glazbe, hajdučkih tekstova i heavy metal imidža«, a i za sve ostalo našli bismo dokaze u njegovim tekstovima, nastupima, intervjuima i javnim istupima. Za odnos prema humanizmu mogli bismo navesti, primjerice, stihove koje je izvodio »Jasenovac i Gradiška Stara, to je kuća Maksovih mesara/Kroz Imotski kamioni žure, voze crnce Francetića Jure/U Čapljini klaonica bila, puno Srba Neretva nosila«, ali i mnoge druge!

Demokraciju koja se vidi samo kao sila zapada Thompson je na svojoj koži osjetio zabranom koncerata u Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj, Sloveniji. A da je sve relativno, moj Einsteine, pokazali su predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović i premijer Andrej Plenković koji su poduzeli diplomatsku akciju u njegovu obranu tvrdeći kako je zabrana »kontradiktorna jer je glazba tu da spaja ljude«.

Ne samo Wikipedija već i ozbiljni teoretičari imaju ozbiljnih zamjerki postmodernizmu, poput Johna Zerzana, koji u eseju »Katastrofa postmodernizma« navodi: »Postmodernizam je suvremenost, zbrka odgođenih rješenja na svakoj razini, višeznačnost, odbijanje da se sagledaju bilo ishodišta bilo ciljevi, ali i poricanje protupristupa, »novi realizam«. Postmodernizam ne označava ništa i ne ide nikamo (...) Postmodernizam nas na beskonačnoj ulici ostavlja bez nade. Bez kritike prožete životom. Nigdje.«

Ili, u Thompsonovom prepjevu: »Iza rijeke pored granice/Ljubim sliku svoje djevojke/Ne varaj me sa golubom u rukama/Sloboda je stvorena u mukama/Ljudi se vesele i tuguju/Poljupci mi tvoji ostaju/Gluhonijemi himne pjevaju/Tvoje ime svi mi spominju/Ne varaj me.«

I tko sada u svemu tome ne vidi gene postmodernizma?

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka


Promo
Spremno dočekajte novu turističku sezonu