Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 15° 2
Sutra: 15° 15° 2
26. rujna 2018.
Kultura&kolera Kim Cuculić

kolumna Publika (ni)je u recesiji

Foto Sergej DRECHSLER
Foto Sergej DRECHSLER
Autor:
Objavljeno: 7. rujan 2014. u 13:42 2014-09-07T13:42:14+02:00

Istutnjalo se još jedno kulturno ljeto. Unatoč tome što se Hrvatska nije oprostila s recesijom, razna kulturna događanja i festivali uglavnom su bili solidno posjećeni. U pojedinim programima osjetila se kriza i nisu bili tako bogati kao prijašnjih godina, neki festivali stagniraju i gube svježinu, no s obzirom na društvene okolnosti i rezanje proračuna za kulturu u cjelini možemo biti zadovoljni. Naravno, ne baš svi jer ima i onih koji iz financijskih razloga više ne mogu realizirati svoje programe.

   Proteklih dana među brojnim crnim vijestima osvanula je i jedna dobra – pred blagajnom Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu stvorili su se redovi i prije nego što je počela prodaja pretplatničkih aranžmana. Zagrepčani su u velikom broju pohrlili osigurati sebi mjesto u gledalištu nacionalne kazališne kuće, pokazavši da su još uvijek spremni izdvojiti novac za kulturu. Devet predstava u sezoni mogu pogledati za cijenu koja se kreće od 493 do 861 kune, što je u prosjeku 50-ak do 90-ak kuna po predstavi. Ova pretplata se najbolje prodaje, što znači da si je stanovnici glavnoga hrvatskog grada još uvijek mogu priuštiti. Ili će se nečega zbog kulture i odreći, što je utješna činjenica.

   Iskustvo pokazuje da su ljudi spremni izdvojiti i za veću cijenu ulaznice ukoliko ih neki koncert, predstava, određeni izvođač iznimno zanimaju. S druge strane, ima i takvih programa koji su besplatni, ili im je cijena ulaznice iznimno mala, a opet ne privlače širu publiku. Takva situacija, barem što se tiče Rijeke, često je prisutna kad je riječ o predstavama suvremenog plesa ili nekim projektima nezavisne kulture koje uglavnom prati uži krug upućenih i zainteresiranih. Neki od takvih projekata znaju zaista biti toliko hermetični da jednostavno odbijaju takozvanu običnu publiku. No, dobro, nije broj gledatelja glavno mjerilo kvalitete nekog programa. Ali, kad se već nešto financira iz javnog novca onda bi ipak trebalo voditi računa i o poreznim obveznicima.

   U sklopu festivala Zooming Fluid States, koji je upravo završio u Rijeci, bilo je dosta riječi o gledateljima, odnosno o njihovoj moći da sukreiraju predstave i da se iz pasivnih promatrača pretvore u aktivne sustvaratelje kazališnog čina. Bez gledatelja nema kazališta, a bez publike nema kulture. Da bi se predstava dogodila dovoljan je jedan glumac/izvođač i jedan gledatelj. Nema tu velike filozofije. I knjige se pišu makar zbog onog jednog, imaginarnog idealnog čitatelja. Inače cijela ta priča nema mnogo smisla. Zato je važan prizor koji se ovih dana može zateći ispred blagajne zagrebačkog HNK-a. To daje nekakvu nadu da okruženje u kojem živimo još uvijek nije sasvim ubilo duh.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

Iz kategorije: Kultura&Kolera

Pogledaj sve

HNK Rijeka