Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 22° 4n
Sutra: 22° 22° 4n
24. rujna 2018.
Kultura & kolera

kolumna Kome treba likovna kultura?

Ilustracija / Foto V. KARUZA
Ilustracija / Foto V. KARUZA
Autor:
Objavljeno: 23. ožujak 2014. u 12:03 2014-03-23T12:03:00+01:00

Kultura se ne usvaja isključivo u razredu – usvajanjem činjenica ili čitanjem lektire. Kultura se usvaja u okruženju u kojem se boravi 

Ideja zaokruženog, renesansnog čovjeka, čije će obrazovanje biti takvo da uvažava najrazličitija znanja i kreativne prakse, nije ideja koju zastupa Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta – ili je barem ne vide učitelji likovne kulture, koji će od jeseni ostati bez prilike da napune normu i ostvare punu plaću. 

  Protiv promjena što ih sprema Jovanovićevo ministarstvo ustali su učitelji diljem Hrvatske. Neki su bijesni: hit tjedna na društvenim mrežama je Jovanovićev portret s oznakom »tehnološki višak« na čelu. To je odgovor na ovotjednu potvrdu da će od jeseni mnogi učitelji postati tehnološki višak, budući da više neće moći zadovoljavati normu, koju su dosad ostvarivali dodatnim izvannastavnim angažmanom u školi, a koji se više neće bodovati. Kao kolateralne žrtve ministrove misije reduciranja troškova u školstvu, »past« će, u najvećem broju, učitelji likovne, glazbene i tehničke kulture. Promjene su prezentirane kao rad na poboljšanju osnovno-školskog obrazovnog sustava, a ministar uvjerava da će zbog njih rasti kvaliteta. 

  Na aktivu učitelja likovne kulture Grada Zagreba na pitanje »tko će prema novom Pravilniku ostati bez trećine do pola satnice?« više od osamdeset posto učitelja diglo je ruku. Kako je moguće tvrditi da to neće utjecati na kvalitetu nastave u našim školama?, pitaju se u Udruzi za promicanje vizualne kulture OPA, koja je u ime učitelja likovne kulture »i svih učenika koji su zakinuti za sadržaje likovne/vizualne kulture« poslala Jovanoviću otvoreno pismo naslovljeno dramatičnim pokličem: »Nedopustiva je daljnja degradacija položaja likovne kulture u hrvatskom školskom sustavu!« 

  Najavljenim promjenama Pravilnika o tjednim radnim obvezama učitelja i stručnih suradnika ne zadirete samo u prava radnika već i u kvalitetu rada u školama te će posljedice biti ozbiljne i dugoročne. Kultura se ne usvaja isključivo u razredu – usvajanjem činjenica ili čitanjem lektire. Kultura se usvaja u okruženju u kojem se boravi – sadržajima i vrijednostima kojima su učenici okruženi te aktivnostima na koje ih se potiče izvan redovite nastave, poručuju učitelji, a njihov apel prikuplja potpise podrške i od umjetnika, kulturnih udruga i institucija. 

  U prilog učiteljima likovne kulture, koji su trn u oku reformatora obrazovanja još od devedesetih, govori posredno i finski ministar obrazovanja, koji je baš ovih dana dao zanimljiv intervju u kojemu objašnjava tajnu uspjeha u toj zemlji s nevjerojatno uspješnim školama – rekao je da je ulaganje u kreativne aktivnosti jedan od prioriteta. Učinci su evidentni: danski učenici zauzimaju sam vrh godišnje globalne top-liste najuspješnijih školaraca. Tko zna bi li tako bilo da Danska tako spremno kao Hrvatska odstranjuje svoje »tehnološke viškove« iz učiteljskih redova.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

Iz kategorije: Kultura&Kolera

Pogledaj sve

HNK Rijeka


Promo
Originalni zimski kotači na dar uz kupnju novog automobila
Zima s pet zvjezdica uz BMW i MINI vozila

Originalni zimski kotači na dar uz kupnju novog automobila