Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 12° 2n
Sutra: 12° 12° 2n
14. studenoga 2018.
Kultura&kolera Maje Hrgović

kolumna »Kiklop« za Ikein katalog

Foto Darko JELINEK
Foto Darko JELINEK
Autor:
Objavljeno: 24. kolovoz 2014. u 21:35 2014-08-24T21:35:31+02:00

  Može li Ikein katalog, kao najčitanija knjiga, doprinijeti popularizaciji domaće književnosti onako kako (uvjeren je predsjednik države), Ikea može doprinijeti domaćoj ekonomiji? 

S koliko se djetinje radosti iščekivao Ikein katalog proteklih tjedana! Otkako je novootvorena divovska trgovina namještaja obećala da će katalog svojih proizvoda dostaviti na sve adrese u dosegu od 60 kilometara od Rugvice, ispisano je na internetu nebrojeno ekstatičnih recenzija, analiza i kritika, nešto njurgavih prigovora na pravopisne pogreške i golema količina nestrpljivih prigovora onih kojima je dostava na kućna vrata kasnila.

   Zanimanje za ovu publikaciju višestruko je nadmašilo dosadašnji interes Hrvata za bilo koju knjigu – publicističku ili beletrističku, domaću ili stranu – objavljenu kod nas u posljednjih 20 godina. Da još uvijek vrijede kriteriji koji su bili aktualni kad je Nives Celzijus osvojila »Kiklopa« za svoju »Golu istinu«, Ikein katalog bi na pulskom Sajmu knjiga u prosincu bio trijumfalno ovjenčan »Kiklopom« za knjigu godine. Konzumerizam kao dominantna ideologija suvremenoga kapitalizma pokorila je i veće utvrde od potkupljive publike. Ušao je, ima tome već neko vrijeme, i u muzeje.

   Ivica Malčić jedan je od umjetnika koji su kritiku potrošačke pomame unijeli u svoje radove: njegov je ciklus kolaža »Too Old to Contemporary Art, too Young to Die«, izložen u Muzeju suvremene umjetnosti, duhoviti spomenar ovisnika o rasprodajama u prodajnim centrima, prepun isječaka iz tjednih kataloga domaćih supermarketa. Diktatura optimizma načičkala je te publikacije mnogim uskličnicima i drečavim sloganima koji podsjećaju na parole iz jeftinog self-helpa: Živjeti zajedno! Više za vas! Da bi bilo dobro!

   Slično je napravila i Željka Grobotek na ovogodišnjoj izložbi članova HDLU-a: njezin rad »Poslovna ponuda 2014« predstavlja bilježnicu punu isječaka iz kataloga šoping centara kao ironičnu aluziju na čitateljske navike Hrvata.

   Riječka umjetnica Iva Gobić, koja u svome radu koristi luksuzni papirnati otpad (reklamne brošure, časopise) da ukaže na odbacivanje »ozbiljnih« knjiga u korist reklamnih sadržaja - otišla je u reprezentaciji konzumerističke pomame korak dalje i na ovogodišnjoj izložbi T-HT@MSU izložila rad »Home library« koji ju je vinuo u finale prestižne izložbe: izloživši lijepo uvezene knjige, s natpisima reklamnih slogana na hrptu, subvertirala je globalno dominantni proces »katalogiziranja« svijeta čitanja i »vratila« omiljenu literaturu na police kućne biblioteke.

   Može li Ikein katalog, kao najčitanija knjiga, doprinijeti popularizaciji domaće književnosti onako kako (uvjeren je predsjednik države), Ikea može doprinijeti domaćoj ekonomiji? Jedino ako se u korice kataloga ubace stranice domaće proze i publicistike, onako kako se nekad poskrivećke čitalo stripove, zakamuflirane među stranicama lektire. Eto novog izazova za angažirane umjetnike!

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

Iz kategorije: Kultura&Kolera

Pogledaj sve

HNK Rijeka