Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 21° 4n
Sutra: 21° 21° 4n
23. rujna 2018.
Kultura&Kolera

kolumna Kazališne tajne

Kazališne tajne
Kazališne tajne
Autor:
Objavljeno: 2. listopad 2016. u 19:34 2016-10-02T19:34:41+02:00

Nezavisni vijećnik Hrvoje Burić nedavno je u Gradskom vijeću prozvao riječki HNK Ivana pl. Zajca zbog navodne netransparentnosti i vrlo visokih honorara gostujućih umjetnika, navodeći da mu traženi podaci o visinama honorara nisu dostavljeni temeljem pravilnika Kazališta o tajnosti podatka. Ubrzo je stiglo reagiranje iz riječkog HNK-a, koji se pozvao na pravilnik koji je donijela bivša uprava Nade Matošević, uz suglasnost tadašnjeg predsjednika Kazališnog vijeća.

U reagiranju HNK-a Ivana pl. Zajca navedeno je i to da tajnost honorara vrhunskih svjetskih umjetnika s kojima u posljednje vrijeme surađuje riječka Opera nije zato što je riječ o »basnoslovnim« svotama, nego zbog činjenice da oni u riječkoj Operi nastupaju za mnogo niže honorare nego drugdje, pa je stvar temeljne profesionalnosti da ti honorari ostanu »tajni« jer bi njihovo objavljivanje rušilo cijenu koju ti umjetnici drugdje lako postižu.
»Već smo u više navrata izvijestili da u Rijeci uspijevamo, zahvaljujući odgovornom poslovanju i suradničkom entuzijazmu, koji cijene naročito vrhunski umjetnici, producirati opere s najmanjim zamislivim budžetima« – ističe riječki HNK, navodeći za ilustraciju da su operu »Andrea Chénier« postavili premijerno prošle sezone za 350 tisuća kuna, a »bilo gdje drugdje u svijetu nemoguće ju je producirati za manje od 100 tisuća eura, dok se u vodećim opernim kućama ti iznosi penju na više od milijun eura«.

U odgovoru Buriću riječki HNK navodi i da je netočno da od nadležnih institucija skriva troškovnike, pa tako i honorare bilo kojeg angažiranog umjetnika, jer se sve može provjeriti u Ministarstvu kulture kojemu Kazalište podnosi detaljne financijske izvještaje. Iz samo njemu poznatih razloga, Hrvoje Burić optužio je riječko Kazalište i Grad Rijeku za rastrošnost, uz tvrdnje da mu nisu dostavili tražene podatke o visinama honorara za gostujućeg finskog dirigenta Villea Matvejeffa i opernu umjetnicu Dunju Vejzović, te je naveo da su ti iznosi, prema njegovim saznanjima, »višemilijunski«.

U ovom slučaju pravilnik riječkog HNK-a o tajnosti podataka, koji je donijela bivša intendantica, ipak je možda problematičan. Ovim povodom kontaktirali smo Snježanu Banović, dobru poznavateljicu kazališnih prilika. Na pitanje kakva je po tom pitanju praksa u Hrvatskoj, Europi i svijetu, Banović odgovara:

»Praksa je jedino da ne postoji poslovna tajna u javnim kazalištima i općenito javnim ustanovama. Svi podaci moraju biti dostupni javnosti, to jest poreznim obveznicima. Ono što je dodatna obveza pravnih osoba je da imaju kriterije za isplatu honorara, to je isto strogo propisano od strane osnivača i kontrolirano od strane boardova, odnosno Vijeća. Usto, u većini europskih zemalja u tim boardovima obavezno sjede ljudi iz Ministarstva financija koji, jasno, brinu o interesu poreznih obveznika. Mi smo svemirskim miljama udaljeni od takvog, posve logičnog razmišljanja. Ne postoji slučaj (barem ga ja ne znam) kojim bi (samo)voljom uprave mogao biti proglašen institut poslovne tajne u nacionalnim kazalištima«.

Budući da dosta radi u inozemstvu, redatelja Olivera Frljića upitali smo kakva su njegova iskustva po tom pitanju, a on nam je kazao da nije bio u situaciji da je netko pitao za visinu njegova honorara. Kod nas je Hrvoje Burić ipak postavio takvo pitanje, čija se pozadina može protumačiti prije svega kao politička. Riječki HNK pak ima svoje argumente zašto javno nije obznanio tražene podatke, no o pravilniku Kazališta o tajnosti podatka ipak bi trebalo razmisliti.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

Iz kategorije: Kultura&Kolera

Pogledaj sve

HNK Rijeka


Promo
Originalni zimski kotači na dar uz kupnju novog automobila
Zima s pet zvjezdica uz BMW i MINI vozila

Originalni zimski kotači na dar uz kupnju novog automobila