Grad: Rijeka
Danas: 18° moguća kiša
Sutra: 6° 17° djelomično oblačno
24. ožujka 2017.
Nedjeljom na 1 stupac Maje Hrgović

kolumna Čime me je kupio Dalibor Martinis

Dalibor Martinis / Snimio Denis LOVROVIĆ
Dalibor Martinis / Snimio Denis LOVROVIĆ
Autor:
Objavljeno: 11. prosinac 2016. u 11:58 2016-12-11T11:58:45+01:00

Veliki projekt »Data recovery« na kojemu Martinis kontinuirano radi posljednjih godina, čini njegovu izložbu u MSU-u užasno važnom

Razlog zbog kojeg mi je uvijek nekako milo vidjeti nove radove Dalibora Martinisa vezan je, priznat ću, za jednu sasvim blesavu stvar – dao mi je novac kad sam bila švorc. Bilo je to prije nekih dvanaestak godina, prije nego što se Muzej suvremene umjetnosti s Gornjeg grada preselio u Novi Zagreb; jedne hladne večeri otišla sam na izložbu kao mlada novinarka, radila sam uz studij, a honorar nije bio na vidiku, u gradu je bilo sivo i depresivno, i nevoljko sam se dovukla na Katarinin trg s još nekoliko desetaka ljudi.

Bilo je to finale Martinisovog  projekta »Krajolici promjenjivog rizika« što ga je započeo 1. siječnja 2004. godine ulaganjem 37.310 eura u 365 dionica investicijskog fonda. Novac je uložio na godinu dana i u tom razdoblju zaradio 18.100 kuna. Dobit je te večeri podijelio posjetiteljima galerije. U džepu mi se odjednom našlo 150 kuna i sjećam se osmijeha na licima ljudi – rijetko se takva radost viđa na izložbama naših konceptualaca.

Martinis je ulaganjem u investicijski fond htio propitati strukturu kapitalizma u lokalnom i globalnom prostoru, tako je to objasnio. Čitavu je godinu amplitude na grafikonu kretanja fonda pratio i »na terenu« – doslovno, odlazeći u brda jednom mjesečno i penjući se do one visine koju je tog mjeseca dosegao fond. Tako je od prirodnog krajolika stvarao novi, hibridni, dovodeči u interakciju prirodne i društvene procese. U svojim je dnevnicima penjanja bilježio uspone i nizbrdice, sunčane padine i mračne ponore, orkanska nevremena i terorističke napade Al-Qa’ide, odrone zemlje i rast cijena nafte.

Još me jednom Martinis jako razdragao. Koju godinu kasnije, u Galeriji SC-a je posjetiteljima poklanjao malena stabla – svako od njih predstavljalo je jedan razvrgnuti brak iza kojeg je u novozagrebačkom Parku mladenaca ostalo rasti, bez pokrića, jedno stablo koje su u žaru ljubavi mladenci ondje sadili kao simbol vječnog zajedništva. Zajedništvo nije potrajalo, i zato su stabla, izrasla u malu šumu između nebodera, velika obmana koja je Martinisa smetala. On je čovjek koji voli bockati obmane, opipavati im meko tkivo, golicati ih. Moje malo stablo, simbol nečijeg nesretnog braka, živjelo je godinu dana, onda je uvenulo, nešto mu na mom balkonu nije odgovaralo.

Svega ovoga prisjećam se ovog tjedna koji je u likovnosti obilježen Martinisovom velikom izložbom u Muzeju suvremene umjetnosti. Mnoge od tih radova doživljavam kao dar, iako se ne radi o novcu, ni o biljci. Ipak, velike izložbe poput ove dobra su prilika za propitivanje ne samo opusa umjetnika, nego i vlastitog odnosa prema njemu. Je li zaslužio moju naklonost?

Puno je ovdje radova koji su više trik nego magija, puno radova samo su dopadljive fore kojim populisti draškaju pokožicu masama. Performans s paljenjem Yuga takva je, plošna stvar. Rad s razotkrivenom unutrašnjošću prepunjene vrećice usisavača jedva da je malo više od vica. Rad »Čuvar na izložbi« kojim je Martinis ukazivao na to da suvremena umjetnost ne smije biti diskriminirana u odnosu na stare majstore, sedamdesetih je imala puno više smisla i veću težinu nego danas. Akciju J.B.T., kad je poziranjem »nadomjestio« Augustinčićev devastirani spomenik Titu, također je brzopotezna, prvoloptaška stvar.

S druge strane, veliki projekt »Data recovery« na kojemu Martinis kontinuirano radi posljednjih godina, čini ovu izložbu užasno važnom. Baveći se distorziranim, okrhnutim komadićima prošlosti koji, kad ih se ide rekonstruirati, uskrsavaju varljiva i promijenjena značenja, Martinis se bavi istinom, okosnicom dijaloga s prošlošću.

A na mitskim Ovim Prostorima nema važnije stvari od nastojanja da se u krhotinama narativa dođe do istine, unatoč tome i baš zato što ona stalno izmiče. Zbog njegova rada na »povratu izgubljenih podataka« koji provodi na beskrajno inovativan i inteligentan način (time me je kupio) – i oni brzopotezni trikovi mogu proći.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

Iz kategorije: Kultura&Kolera

Pogledaj sve

HNK Rijeka


Promo
Odlazak na preventivne preglede spašava život!
Nacionalni program ranog otkrivanja raka

Odlazak na preventivne preglede spašava život!