Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: °
Sutra: ° °
24. rujna 2018.
Kultura&Kolera

kolumna Ad hominem

Ad hominem
Ad hominem
Autor:
Objavljeno: 29. studeni 2015. u 13:44 2015-11-29T13:44:00+01:00

 Izostanak suvisle polemike koji, evo, traje u hrvatskoj kulturnom prostoru već godinama, nedvosmisleni je pokazatelj da je nešto u ovoj kulturi, da posegnem za eufemizmom – duboko problematično. Pripadati društvu koje po svim pokazateljima boluje od rascijepljenosti, podijeljenosti (a u tom procjepu tragikomično je zaglavila i batrga se domaća politika), a istovremeno ne svjedočiti zdravoj polemici, argumentiranoj razmjeni mišljenja između »sukobljenih strana« – čudna je stvar. Polemika je, možemo to i službeno objaviti, mrtva. Izgubili smo tako još jedan preduvjet za rast i razvoj kulturnog života. Jer, kako će kultura bez dijaloga? Nikako.

Nema ničeg zdravog u ovotjednom sukobu između glumice i kazališne producentice Vitomire Lončar i zagrebačkog savjetnika za kulturu Zlatka Viteza. Kronologija je jednostavna: prvo je Vitomira Lončar na svome utjecajnom blogu »Slamka spasa«, na kojem iz tjedna u tjedan revno, sa strašću istraživačke novinarke, detektira i dekonstruira neuralgije domaćeg teatra i kulturne politike uopće – pisala o Vitezu. Pisala je, zapravo, o novom ambicioznom pothvatu Grada Zagreba, pokretanju još jednog centra za kulturu što ga gradonačelnik Milan Bandić kani u rekordnom roku realizirati u suradnji s prijateljskim kazalištem Histrionski dom, kojemu je na čelu Zlatko Vitez. Skrenula je pažnju na dvostruke uloge sudionika tog projekta, koje su, blago rečeno, u sukobu. Citirala je zakonske odredbe i tekstu priložila dokumente o provedbi pothvata u koji Grad kreće kršeći vlastiti embargo na zapošljavanje u ustanovama kulture u vrijeme krize. Dakle, argumenti.

Prozvani Zlatko Vitez mogao je odgovoriti argumentima koji bi rasvijetlili, možda, neku novu stranu fantomskog novog centra za kulturu. Mogao je ponuditi objašnjenje za hirovito srljanje u potrošnju 1,2 milijuna kuna javnog novca. Toliko će, naime, stajati rad te ustanove. Javnost bi bila zainteresirana za nove činjenice o ovom slučaju, sigurno. Prvi čovjek Histrionskog doma mogao je argumentima započeti zdravu polemiku. Ali u onome što je na koncu ponudio, nema nikakve veze sa zdravljem – nego, baš naprotiv, s bolešću. »Draga Bucka, najiskrenije Te savjetujem, kada imaš epileptične napade, okani se pisanja svojih kolumni, jer Ti to još više ugrožava zdravlje. Zabrinuti Zlatek« – glasilo je pismo koje je Zlatek poslao, cinično aludirajući na neurološku bolest o kojoj je Vitomira Lončar javno govorila, radeći na senzibilizaciji javnosti. 

U nastavku ovog slučaja fokus je prebačen na epilepsiju; Vitomiru Lončar podržali su mnogi koji boluju od epilepsije i koji su se našli pogođeni nepristojnošću bivšeg saborskog zastupnika i ministra kulture. Priča o novom centru za kulturu pala je, zasad, u drugi plan. Najvažnije pitanje, ono koje je na Facebooku brendirala satirična skupina »Di su pare«, ostaje bez odgovora.Razmjena mišljenja, kad se kod nas i dogodi, nalikuje na šljapkanje po gnjecavoj močvari blogersko-forumaškog vrijeđanja koje polako izlazi iz mode čak i na anonimnim bespućima interneta. Nije od toga daleko ni tobože napredna inicijativa riječkog tima (u kojem je još jedna gradska savjetnica za kulturu, Irena Kregar Šegota), da se na službenoj stranici Europske prijestolnice kulture 2020, otvori prostor za hejtanje hejtera Rijeke. Radi se o nekovrsnom stupu srama za one koji su kritički progovarali o Rijeci. Tako, zapravo, funkcionira ovaj novi bastard polemike u Hrvata: kad čuješ nešto što ti se ne sviđa, udari po neistomišljeniku »ad hominem« artiljerijom. 

Polemika je, dakle, mrtva. Kako se to moglo dogoditi nama koji se tako rado naslanjamo na britka pera poput onoga koje je u prepiskama s neistomišljenicima brusio Danilo Kiš, pisac dijamantnog uma, autor »Časa anatomije«? 

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

Iz kategorije: Kultura&Kolera

Pogledaj sve

HNK Rijeka