Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 21° 4
Sutra: 21° 21° 4
18. listopada 2018.
Tribina B Darka Pajića

kolumna Domoljublje u Ikei

Foto Davor KOVAČEVIĆ
Foto Davor KOVAČEVIĆ
Autor:
Objavljeno: 22. kolovoz 2014. u 17:58 2014-08-22T17:58:17+02:00

Jasna je stvar da se domoljubljem ne može konkurirati tuđoj kvaliteti. Jer nitko nije toliko blesav kupovati lošije i skuplje proizvode samo zato što su proizvedeni u Hrvatskoj. Geslo glasi: Kupujmo tuđe, jer svoje nemamo. Ostaje tek sjećanje na neke slavnije dane hrvatske proizvodnje

Postignuće je to. Doći u Ikeu i kupovati. Konačno i mi to možemo. Kažu da trebamo biti sretni i ponosni. Jer ostvarujemo snove otvorenih očiju, snove prosječnog hrvatskog potrošača. Sretna je i Vlada, sretan je i predsjednik. Netko će kupiti lampu, netko kauč, netko bogami i cijelu sobu, možda i dnevni boravak. Koliko tko može. Ali se baš nitko neće čak ni zabrinuti što kupujemo tuđe, a svoje industrije nemamo niti je pokušavamo razviti.

   U redu, jasna je stvar da se domoljubljem ne može konkurirati tuđoj kvaliteti. Jer nitko nije toliko blesav kupovati lošije i skuplje proizvode samo zato što su proizvedeni u Hrvatskoj. Međutim, postoji i druga strana medalje. Predsjednik Udruženja drvoprerađivača pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Zdravko Jelčić očekuje da će Ikea sigurno ugroziti dio trgovaca, distributera i malih proizvođača namještaja u Hrvatskoj, gdje će se neumitno i zatvoriti određeni broj radnih mjesta. Procjena je da će švedski div u Hrvatskoj zauzeti od 15 do 20 posto tržišta namještaja i ostvariti promet do stotinu milijuna eura godišnje. Taj promet iz džepova hrvatskih potrošača ima preseliti iz Hrvatske, koja ionako sve više postaje trgovačka meka za poticaj tuđe proizvodnje. Nije to ništa novo. I nije to samo Ikea. U višemjesečnom promidžbenom natjecanju stranih trgovaca na rukavicu bačenu od Ikee uredno odgovara Emmezeta, koja otvara nove centre i planira ih imati imati ukupno 7 u Hrvatskoj. Ljudi se natječu za kupce i profit i to je normalno, ali je van pameti što se i predstavnici hrvatske države toliko trude pohvaliti realizacijom investicije od koje hrvatska ekonomija ne može imati koristi. Stavljaju dolazak u Ikeu na razinu domoljubnog čina prosječnog hrvatskog potrošača. Tako je i ministrica graditeljstva Anka Mrak Taritaš pohitala pohvaliti se kako će prvom prilikom otići kupiti posteljinu čim prođu prve gužve. Ministrica graditeljstva istovremeno ni riječi nije prozborila o hrvatskim građevinskim tvrtkama, koje nisu mogle raditi skuplje poslove kod gradnje ovog centra. Njoj je važnija posteljina.

   Predsjednik Hrvatske Ivo Josipović uredno dolazi na otvaranje jednog trgovačkog centra, što je doista ispod razine institucije koju predstavlja. I od njega samo riječi hvale, najviše zbog novootvorenih radnih mjesta, ali ni riječi o tome koliko će radnih mjesta biti nepovratno izgubljeno u hrvatskim proizvodnim pogonima nakon što je hrvatski predsjednik otvorio švedski trgovački centar.

   Za kraj dolazi neizbježni potpredsjednik Vlade Branko Grčić, koji također stvar vidi isključivo kroz ružičaste naočale. Čovjek se konačno mogao pohvaliti nekom investicijom, pa mu jučer ni novinarska pitanja nisu najbolje sjela, pogotovo kad se spomenulo 300 milijuna kuna državnog novca uloženog kako bi se Ikea otvorila. »Kojih 300 milijuna kuna? Mi se non-stop susrećemo s nekim apsurdima. Najprije pritišćete i vi mediji Vladu učinite nešto da dođu investicije u Hrvatsku, a kad to napravimo, onda tražimo dlaku u jajetu«, kaže Grčić i zatim obrazlaže kako je Hrvatska ipak uložila daleko manje od tih 300 milijuna kuna.

   Grčiću uopće nije važno kakvu je investiciju realizirao i pomogao platiti. Njega je bolje ne pitati koliko je hrvatskih tvrtki dobilo suradnju u novom centru i tko će u njemu ponuditi hrvatske proizvode? Odgovor je porazan. Nitko, niti jedna tvrtka, jer Šveđani surađuju samo s jednom hrvatskom tvrtkom već 30-tak godina i tu se ništa nije promijenilo. Pitati zašto Ikea nema namjeru otvoriti baš ni jedan proizvodni pogon u Hrvatskoj također je izlišno, jer takvih ambicija hrvatska Vlada naprosto nema. Čemu tražiti dlaku u jajetu? Nema smisla nervirati Grčića. I on će vjerojatno konačni uspjeh jedne investicije proslaviti kupnjom tepiha ili kožne galanterije u Ikei brojeći pritom sve one blagajnice čije je zapošljavanje omogućio. Blagajnice koje će po novoj mini poreznoj reformi dobiti dodatnih 30-tak kuna na plaći tako da i one povremeno mogu nešto kupiti u novom centru. Makar privjesak.

   Utoliko je i laž obećanja o potrošačkom raju, blještavilu izloga i konzumerističkom hedonizmu Hrvatima sve teže prodati. A državna gospodarska politika ostaje do kraja razotkrivena u maloj ambiciji i dosegu kad govorimo o oporavku nacionalne ekonomije. Geslo glasi: Kupujmo tuđe, jer svoje nemamo. Ostaje tek sjećanje na neke slavnije dane hrvatske proizvodnje. Iluzija nacionalnog ponosa. Domoljublje u Ikei.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka


Promo
Spremno dočekajte novu turističku sezonu