Vrtna oaza

U školskom vrtu u Rijeci uoči Božića rastu – eko jagode

Ljiljana Hlača

Vrtna oaza za igru i učenje sustavno se uređivala tri godine, a podignuta je u sklopu programa Riječkog lokalnog partnerstva



RIJEKA » Eko jagode pred Božić? I to je moguće, jer upravo ova ljetna poslastica raste u školskom vrtu koji je »niknuo« kao dio betonskog dvorišta Centra za odgoj i obrazovanje Rijeka, u sklopu programa Riječkog lokalnog partnerstva. Školski vrt je predstavljen javnosti, a vrtna oaza za igru i učenje koja se sustavno uređivala posljednje tri godine, podignuta je kroz tri faze ovog programa – Zelena vrata znanja (I,II) i Vrtionica.



   – Cijeli projekt potiče na zajedništvo, komunikaciju te djecu povezuje ponovno sa zemljom. Osim toga kroz ovaj vrt naša se djeca uče praktičnosti te ih upoznajemo s cijelim procesom razvoja jedne biljke te kasnije njezinu konkretnu primjenu, budući da svo uzgojeno povrće pripremamo i konzumiramo. Osim rada u vrtu, naši učenici redovito sudjeluju i u ekološkim akcijama u kojima se prikuplja koristan otpad koji se prodaje dok se reciklirani otpad koristi za izradu upotrebnih i dekorativnih predmeta, rekle su Nataša Bačić Kušpilić i Dina Dežmar. Inače, vrt je dobio priznanje za izuzetno uspješno sudjelovanje u natjecanju »Najljepši školski vrtovi u Republici Hrvatskoj u 2014. godini« a riječ je o akciji HRT-a i Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta.





   Kako saznajemo od koordinatorica ovog projekta, Nataše Bačić Kušpilić i Dine Dežmar, do sada je u ovom projektu sudjelovalo 88 volontera, a ukupna mu je vrijednost procijenjena na 136.099 kuna, od čega je Grad Rijeka ideju podržao s 56.258 kuna. Ostalo su donacije raznih sponzora i zajednice.


   – Sve je zapravo počelo od želje da se betonski okoliš oplemeni s malo zelenila, kažu Nataša Bačić Kušpilić i Dina Dežmar. Počeli smo ponajprije s »vrtnim kašetama« koje smo stavljali po prozorima, a onda zahvaljujući prijedlozima Snježane Tolić s Poljoprivrednog fakulteta u Osijeku cijela je koncepcija poprimila ozbiljnije konture. Na njezin savjet odlučili smo cijelu priču aplicirati i na Riječki program lokalnog partnerstva.


   U prvoj fazi projekta Zelena vrata znanja dvorište je uređeno postavljanjem kompozicije vrtnih slagalica i sadnje prvih biljaka. Drugom fazom prošireni su vrtni kapaciteti novim visećim gredicama i visećim vazama te je cijeli prostor ograđen mrežastom ogradom. Tada je monitran i vanjski stol te klupe, koje sada čine zelenu učionicu. Nakon toga uslijedila je Vrtionica, treća faza, koja je obogatila cijelu tu školsku oazu jednim dodatnim prostorom koji je namijenjen za igru, a koji se nalazi do ograđenog prostora. Vrtionica je pretpostavljala kupnju i postavljanje tobogana, njihalice, klackalice, kuglane. Nadalje, u sklopu ove faze dio dvorišnog zida je obnovljeno i oslikano dječjim radovima. Učenici Centra sudjelovali su u svakoj fazi rada od montaže, bojenja, uređivanja vrta ovisno o interesima i sposobnostima.


   Trenutno u posudama raste batat, razaznajemo salatu, začinsko i aromatično bilje. Ima i cvijeća. Kulture njihovog vrta prate godišnja doba, pa u gredicima – kada je za to vrijeme – ima mjesta i za krumpir, tikvice, blitvu. Prilikom uzgoja povrća ne koriste se pesticidi, a sije se isključivo netretirano sjeme. Zelena oaza u funkciji je nastavnog plana i programa na način da kada treba sijati, pa s time i brojiti sjeme – onda je to matematika, a kada se treba opisivati bilje, onda to može biti priroda, govore nam Bačić Kušpilić i Dežmar.