Proglasili rat nikotinu

WHO traži zabranu e-cigareta u zatvorenom prostoru

Hina

WHO traži i da se proizvođačima zabrani da se reklamiraju zdravstvenim preporukama, poput one da e-cigarete pomažu u odvikavanju od pušenja, sve dok ne "pruže odgovarajuće znanstvene dokaze ili pribave potvrde regulatornih tijela"



U dugoočekivanoj preporuci o e-cigaretama o kojoj će zemlje članice raspravljati na konferenciji u Moskvi u prosincu, WHO traži i da se proizvođačima zabrani da se reklamiraju zdravstvenim preporukama, poput one da e-cigarete pomažu u odvikavanju od pušenja, sve dok ne “pruže odgovarajuće znanstvene dokaze ili pribave potvrde regulatornih tijela”.


Prodaju treba zabraniti maloljetnicima, a na pakiranjima treba stajati natpis da predstavljaju opasnost mladima i nerođenima. Po WHO-u, “postoji dovoljno dokaza da se djeca, tinejdžeri i trudnice upozore protiv upotrebe elektroničkih nikotinskih inhalatora jer izloženost nikotinu ima dugoročne posljedice za razvoj mozga”.


Zabrana upotrebe u zatvorenim prostorima treba biti na snazi, poručuje WHO, dok se ne dokaže da nikotinska isparavanja ne štete ostalima.




Svjetska zdravstvena organizacija kaže da pravilima o e-cigaretama treba minimalizirati sadržaj i emisiju toksikanata, a varijante s voćnim okusima ili okusima poput slatkiša ili alkohola treba zabraniti. Automati za prodaju trebaju biti uklonjeni, smatra WHO.


WHO je proglasio rat nikotinu prije jednog desetljeća, a prvu konvenciju o kontroli pušenja, koja je stupila na snagu 2005. godine, ratificiralo je dosad 179 zemalja. Prije objave te preporuke, WHO je najavio da će tražiti slične mjere za sve proizvode koje sadrže nikotin, uključujući i one bezdimne.


Znanstvenici su podijeljeni oko rizika i moguće koristi e-cigareta, koje se uglavnom smatraju manje štetnima od konvencionalnih. Jedna skupina znanstvenika nedavno je upozorila WHO da e-cigarete ne klasificiraju kao duhanske proizvode smatrajući da bi to ugrozilo veliku priliku da se srežu bolesti i smrti uzrokovane pušenjem.


No druga skupina kaže da su e-cigarete privlačnije mladima od regularnih, ali kad ih jednom probaju elektroničku skloniji su tome da ‘zapale i pravu’, pokazalo je istraživanje američkih znanstvenika.


Velike duhanske kompanije, poput Imperial Tobacca (IMT.L), Altria grupe (MO.N), Philip Morris Internationala (PM.N) i British American Tobacca (BATS.L) na tržište sve više plasiraju vlastite brendove e-cigareta.


Analitičari Wells Farga u srpnju su predvidjeli da će u SAD-u prodaja e-cigareta premašiti prodaju konvencionalnih do 2020. godine.


Upotreba elektroničkih cigareta, u kojima se pomoću baterija simulira pušenje isparavanjem nikotinske tekućine, doživjela je velik bum zadnje dvije godine i analitičari smatraju da je u 2013. u svijetu prodaja dosegnula tri milijarde dolara.